eso2011hu — Képrovat

Az ESO távcsöve készített elsőként képet egy Naphoz hasonló csillag bolygóiról

2020. július 22.

Az Európai Déli Obszervatórium Nagyon Nagy Távcsöve (VLT) elkészítette minden idők első felvételét egy fiatal, a Naphoz hasonló csillagról és két óriás exobolygójáról. A több exobolygót tartalmazó rendszerekről nagyon ritkán készülnek képek, és a csillagászok – egészen mostanáig – sosem figyelhettek meg közvetlenül több bolygót egy Naphoz hasonló csillag körül. A megfigyelések segíthetnek a csillagászoknak megérteni, miként alakultak ki és fejlődtek a bolygók saját Napunk körül.

Az ESO néhány héttel ezelőtt tett közzé egy lenyűgöző felvételt, amelyet a VLT készített egy születőben lévő rendszerről. Most ugyanennek a távcsőnek ugyanaz a műszere fényképezte le először közvetlenül a TYC 8998-760-1 jelű csillag bolygórendszerét, amely hasonló a Naphoz, és nagyjából 300 fényévre van tőlünk.

„Ez a felfedezés betekintést nyújt egy, a saját Naprendszerünkhoz nagyon hasonló  környezetbe, amely fejlődésének sokkal korábbi stádiumában van.” – mondja Alexander Bohn, a hollandiai Leideni Egyetem PhD-hallgatója, a The Astrophysical Journal Letters folyóiratban ma közzétett kutatás vezetője.

„Bár a csillagászoknak galaxisunkban több ezer bolygót sikerült már közvetett módon kimutatniuk, csupán néhány exobolygó látszik közvetlenül.” – mondja Matthew Kenworthy, a tanulmány társszerzője, a Leideni Egyetem docense. „A közvetlen megfigyelések fontosak az élet számára alkalmas helyek felkutatásában.” – teszi hozzá. Az ugyanazon csillag körül keringő két vagy több exobolygóról készített felvételek még ritkábbak; ez idáig csupán két hasonló rendszert figyeltek meg, és mindkettő csillaga merőben eltér a Naptól. Az ESO VLT távcsövének új képe az első közvetlen felvétel egy olyan rendszerről, amelyben egy Naphoz hasonló csillag körül több exobolygó kering. Szintén az ESO VLT távcsöve volt az első teleszkóp, amely 2004-ben képet készített egy exobolygóról, amikor kiszúrt egy fénypontot egy barna törpe, egy „félbemaradt” csillag körül.

„Kutatócsoportunk most elkészíthette az első képet két gázóriásról, amelyek egy fiatal, a Naphoz hasonló csillag körül keringenek.” – mondja Maddalena Reggiani, a belgiumi Leuveni Katolikus Egyetem posztdoktori kutatója, aki szintén részt vett a kutatásban. A két bolygó az új képen két ragyogó fénypontként látszik távol a csillagától, amely a kép bal felső sarkában helyezkedik el (kattintsunk a képre, hogy lássuk a teljes képkockát). A kutatócsoport különböző időpontokban készített több képet, így el tudta különíteni a bolygókat a háttércsillagoktól.

A két gázóriás 160-szor, illetve 320-szor távolabb kering a csillagától, mint a Föld a Naptól. A bolygók így sokkal messzebb vannak a csillagtól, mint a szintén gázóriás Jupiter vagy Szaturnusz, amelyek csupán a Nap–Föld távolság 5- és 10-szeresére keringenek a Nap körül. A kutatócsoport azt is megtudta, hogy a két exobolygó tömege sokkal nagyobb, mint Naprendszerünk bolygóié, a belső bolygó tömege 14-szerese, a külső pedig 6-szorosa a Jupiter tömegének.

Bohn és munkatársai akkor készítették a képet, amikor a Naphoz hasonló vagy sokkal fiatalabb csillagok körül kerestek fiatal óriásbolygókat. A TYC 8998-760-1 jelű csillag csupán 17 millió éves, és a déli égbolt Musca (Légy) csillagképében látszik. Bohn úgy írja le, mint „a Nap nagyon fiatal mása”.

A felvételek az ESO chilei Atacama-sivatagban lévő VLT távcsövének nagy teljesítményű SPHERE műszerének köszönhetők. A SPHERE a koronográfnak nevezett eszközzel takarja ki a csillag fényét, amelynek köszönhetően láthatóvá válnak a halványabb bolygók. Míg az idősebb bolygók, mint amilyenek a Naprendszerben is vannak, túl hidegek ahhoz, hogy ezzel a technikával megtaláljuk őket, a fiatalabb bolygók melegebbek, így jobban fénylenek infravörös tartományban. A kutatók több képet készítettek az elmúlt évben, és korábbi, 2017-es és azt követően kapott adatokat is felhasználtak, így megerősíthették, hogy a két bolygó a rendszer része. A további megfigyelések, köztük az ESO készülőben lévő Rendkívül Nagy Távcsöve (Extremely Large Telescope, ELT) segíthetnek megvizsgálni, hogy a bolygók a jelenlegi, a csillagtól távoli helyükön alakultak ki, vagy máshonnan vándoroltak oda. Az ESO ELT távcsöve segíthet majd elemezni ugyanazon rendszer két fiatal bolygójának kölcsönhatásait is. „Az a lehetőség, hogy a jövőbeni műszerek, például az ELT műszerei képesek lesznek érzékelni a még kisebb tömegű bolygókat is a csillag körül, fontos mérföldkövet jelent a több bolygóból álló rendszerek megértésében, amelynek hatásai lehetnek saját Naprendszerünk történetére is.” – foglalta össze Bohn.

A kutatás eredményeit a The Astrophysical Journal Letters című szaklapban megjelent “Two directly-imaged, wide-orbit giant planets around the young, solar analogue TYC 8998-760-1” című szakcikk részletezi.

A kutatócsoport tagjai: Alexander J. Bohn (Leideni Obszervatórium, Leideni Egyetem, Hollandia), Matthew A. Kenworthy (Leideni Obszervatórium), Christian Ginski (Anton Pannekoek Csillagászati Intézet, Amszterdami Egyetem, és Leideni Obszervatórium, Hollandia), Steven Rieder (Exeteri Egyetem, Fizika Tanszék, Egyesült Királyság), Eric E. Mamajek (Jet Propulsion Laboratory, California Institute of Technology, és University of Rochester Fizikai és Csillagászati Tanszéke, USA), Tiffany Meshkat (IPAC, California Institute of Technology, USA), Mark J. Pecaut (Rockhurst University, Fizika Tanszék, USA), Maddalena Reggiani (Csillagászati Intézet, Leuveni Katolikus Egyetem, Belgium), Jozua de Boer (Leideni Obszervatórium), Christoph U. Keller (Leideni Obszervatórium), Frans Snik (Leideni Obszervatórium) és John Southworth (Keele-i Egyetem, Egyesült Királyság).

A szakcikkel kapcsolatos megjegyzésekkel, kérjük, forduljon az ESO csillagászához, Carlo Manarához (cmanara@eso.org), aki nem vett részt a kutatásban.

Az ESO a legfontosabb kormányközi csillagászati szervezet Európában, és messze a legeredményesebb földfelszíni csillagászati obszervatórium az egész világon. Tizenhat tagország támogatja: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, az Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc és Svédország. Ezt a sort egészíti ki az ESO obszervatóriumainak befogadóországaként Chile, valamint stratégiai partnerként Ausztrália. Az ESO ambiciózus programjának fő célkitűzése hatékony földi megfigyelő műszerek tervezése, kivitelezése és működtetése annak érdekében, hogy a csillagászok élvonalbeli fontos tudományos felfedezéseket tehessenek. Az ESO vezető szerepet játszik csillagászati együttműködések elősegítésében és szervezésében. Az ESO három világszínvonalú megfigyelő helyet tart fenn Chilében. Ezek: La Silla, Paranal és Chajnantor. Paranalon üzemel a Nagyon Nagy Távcső (VLT) és a világelső VLT interferométer, valamint két égboltfelmérő távcső, az infravörös hullámhossztartományban működő VISTA és a látható tartományban működő VLT Égboltfelmérő Távcső. Az ESO paranali obszervatóriumában fog működni a Cserenkov Távcsőhálózat déli egysége, a világ legnagyobb és legérzékenyebb gammasugárzás-obszervatóriuma. Az ESO emellett a Chajnantoron lévő két létesítmény, az APEX és az ALMA vezető partnere, ami jelenleg a legnagyobb létező csillagászati projekt. Mindezeken túl már épül a Paranalhoz közeli Cerro Armazones tetején az ESO 39-méteres Rendkívül Nagy Távcsöve (ELT) is. Ez lesz a világ „égre néző legnagyobb szeme”.

·       Az eredményeket ismertető szakcikk

·       Fotók a VLT-ről

·       Kutatóknak: van egy érdekes története? Csináljunk belőle ESO-bejelentést!

Alexander Bohn