ann21003-hu — Bejelentések

Új szuperföldek nyomában: munkába állt az ESO Nagyon Nagy Távcsövének CRIRES+ műszere

2021. február 1.

2006-os üzembe helyezése óta az ESO Nagyon Nagy Távcsövén (Very Large Telescope – VLT) működő nagy felbontású infravörös CRIRES spektrográffal számos izgalmas tudományos felfedezést tettek a csillagászok. A most munkába álló, továbbfejlesztett CRIRES+ elődje feladatait veszi át, és még nagyobb teljesítménnyel fog potenciálisan lakható szuperföldek után kutatni távoli naprendszerekben.

Az ESO és európai partnerintézményei által épített CRIRES+ közeli kis tömegű csillagok lakhatósági zónájában keringő szuperföld típusú exobolygók után fog kutatni az égbolton. Ezek olyan bolygók, amelyeken a kutatók elképzelhetőnek tartják az élet fennmaradását. Az ilyen bolygókat viszonylag kis tömegük miatt nehéz kimutatni. A CRIRES+ ilyen szuperföldek megtalálásában segítheti a csillagászokat, mert a legtöbb közeli csillag észlelhető vele. De a CRIRES+ ezenkívül alkalmas fedési exobolygók légkörének vizsgálatára, valamint tanulmányozható vele a csillagok mágnese terének kialakulása és fejlődése is.

Az ESO chilei Paranal Obszervatóriumában működő VLT távcsőre tavaly február végén szerelték fel az új CRIRES+ műszert, az üzembe helyezést pedig nem sokkal későbbre tervezték. A COVID-19 miatti járványhelyzet azonban késleltette az első megfigyeléseket, amelyeket most először az ESO garchingi főhadiszállásáról, távirányítással vezényeltek le.

A CRIRES+ az elődje, a CRIRES műszer nyomdokain halad tovább. Neve a CRyogenic high-resolution InfraRed Echelle Spectrograph (Kriogenikus Nagy Felbontású Infravörös Echelle-Spektrográf) rövidítése. A CRIRES-t 2006-ban szerelték fel a VLT-re. Ez egy spektrográf, ami a beérkező fényt hullámhossz szerint bontja fel a szivárvány színeire. Egy adaptív optikai modul is segíti a működését, ami a turbulens földi légkör képtorzító hatásait küszöböli ki.

Majdnem tizenöt év elteltével a CRIRES jelentős ráncfelvarráson esett át, melynek keretében felújították az eszköz adaptív optikáját, és teljesen átépítették az egész spektrográfot. „A fejlesztés révén a műszer által egy időben elérhető hullámhossztartomány a tízszeresére növekedett” – húzza alá az ESO CRIRES+ programjának vezetője, Reinhold Dorn. – „A CRIRES+ képességei révén a VLT a lehetőségek egészen új területeire merészkedik.

Munkába állása óta a CRIRES spektrográffal számos tudományos felfedezést tettek a csillagászok. Először mérték meg vele például a nap hosszát egy exobolygón, valamint feltérképezték a Pluto teljes légkörének hőmérsékleti viszonyait. A csillagászok reményei szerint a CRIRES+ méltó módon fog építkezni a CRIRES bámulatos eredményeire.

A CRIRES+ lesz az egyetlen olyan, 8 méteresnél nagyobb távcsövön működő nagy felbontású infravörös spektrográf, ami csúcstechnológiájú adaptív optikai rendszerrel van ellátva. Ez teljesen új mederbe terelheti az exobolygók és kis tömegű csillagok kutatását” – jelzi előre a CRIRES+ konzorcium vezető kutatója, Artie Hatzes, a Türingiai Tartományi Csillagvizsgáló (Tautenburg, Németország) munkatársa. – „A CRIRES+ leginkább az exobolygók légkörének földfelszínről való vizsgálataiban lesz verhetetlen.

Az ESO által vezetett CRIRES+ konzorcium tagjai az ESO (Németország, Chile), a Georg-August Egyetem Csillagászati Intézete (Göttingen, Németország), A Türingiai Tartományi Csillagvizsgáló (Tautenburg, Németország), az Uppsalai Egyetem Fizikai és Csillagászati Tanszéke (Svédország), Az INAF Arcetri Obszervatóriuma (Olaszország), és az INAF Bolognai Obszervatóriuma (Olaszország). Az eszköz vezető kutatója Artie Hatzes, a Türingiai Tartományi Csillagvizsgáló (Tautenburg, Németország) munkatársa.

•          ESO hírlevél: „CRIRES+: Exploring the Cold Universe at High Spectral Resolution”