ann21001-hu — Bejelentések

Elindult az ESO Rendkívül Nagy Távcsövének új honlapja

2021. január 14.

Az ESO webes szolgáltatásait bővítve friss honlapot indítottunk, ahol kutatóintézetünk új, a chilei Atacama-sivatagban épülőben lévő obszervatóriumáról, a Rendkívül Nagy Távcsőről (Extremely Large Telescope – ELT) fogunk rengeteg hírt és információt megosztani. Mind a nagyközönség, mind a szakcsillagászok érdeklődéssel merülhetnek el a honlap érdekességei között, ahol az új teleszkópról, annak műszereiről, és a világegyetemre vonatkozó tudásunknak az új eszköztől várt bővüléséről is olvashatunk.

A honlapon felsorolunk néhányat a legfontosabb olyan tudományos problémák közül, amelyek megoldásához a csillagászok reményei szerint az ELT hozzásegít majd bennünket. Bemutatunk továbbá rengeteg látványos képet és animációt a távcsőről, az azt befogadó épületről, valamint a hozzá tartozó különböző műszerről és tükörről. De találhat a látogató számos egyéb érdekességet is a leendő eszközről, ami a látható és infravörös hullámhossztartományban működő legnagyobb optikai távcső lesz a világon a maga 39 méter átmérőjű főtükrével. Írunk továbbá az ambiciózus program történetéről, és az általa támasztott kihívásokról, valamint bemutatjuk a projekt idővonalát is, feltüntetve rajta a legfontosabb mérföldköveket.

A honlap elindítása maga is egy fontos állomás az ELT megvalósulása felé vezető úton. A távcsővel végzett első csillagászati megfigyelés az évtized második felében várható. Az új weblap kitűnő kiindulópont, ahol naprakészek maradhatunk a távcsővel kapcsolatos hírekkel, fejleményekkel kapcsolatban, és ahol mindig valami újat tudhatunk meg a tudomány és technika világából, valamint azokról az emberekről, akik hozzájárulnak ehhez az előrehaladáshoz.

A webhely oldalai egységes szerkezetűek. Mindegyik a legáltalánosabb tudnivalókkal kezdődik. Az olvasó először átfogó képet nyerhet az ELT-ről, megismerheti nagy vonalakban a távcső alkotóelemeit, műszereit és a velük vizsgált tudományos problémákat. A részletekért pedig egyszerűen csak lejjebb kell görgetni az oldalon, ahol sokkal konkrétabb és technikaibb jellegű információkat olvashatnak az érdeklődők. Ezek a részek elsősorban csillagászoknak és mérnököknek szólnak.

Az új honlap adaptív külsőt kapott, aminek köszönhetően a webhely az asztali számítógépektől a laptopokon és tableteken át a telefonok képernyőjéig mindenféle eszközön könnyen használható. A felhasználói élmény magával ragadó, a rendszer minden távcső iránt érdeklődő látogató számára könnyen áttekinthető. Az összkép méltó ahhoz a nagyszerű csillagászati eszközhöz, ami hamarosan meghatározó szerepet fog játszani a világegyetemről alkotott képünk formálásában.

Mint minden új fejlesztés esetében, valószínűleg az ELT új honlapjában is fel fognak bukkanni eddig rejtve maradt programhibák, hiányosságok, noha ezeket indulás előtti alapos tesztekkel igyekeztünk kiküszöbölni. Kérjük az olvasókat, hogy ha ilyen hibákra bukkannának az oldalon, azt jelezzék nekünk az information@eso.org email címen. Hálásak vagyunk minden ESO-n belüli és kívüli közreműködőnek, akik nélkül nem jöhetett volna létre az új ELT honlap.

Üdvözöljük az elt.eso.org honlapon!