ann20031-hu — Bejelentések

Milyen lesz az ESO ELT távcsövének kupolája?

2020. november 19.

Míg az ESO Rendkívül Nagy Távcsövének (ELT) építkezési munkálatai a COVID-19 járvány miatt szünetelnek a chilei Atacama-sivatagban, máshol fontos előrehaladás történik a projektben. Az elmúlt hónapokban befejeződött a teleszkóp kupolájának tervezése (a végső tervvizsgálat keretében), és már megkezdődött a kupola alkatrészeinek gyártása.

A kiterjedt tervvizsgálat megoldott számos összetett problémát, ami lényeges volt a szigorú tudományos követelményeknek megfelelő, kiválóan teljesítő műszer megépítéséhez az Atacama-sivatag szélsőséges környezetében. A mérnököknek az üzemeltetési feltételek teljesüléséről is gondoskodniuk kellett: így a nagy megbízhatóságról, a kevés karbantartásról, valamint a földrengésekkel és erős széllel szembeni ellenállásról. A legújabb látványterveken megnézhetjük, hogy fog kinézni a kupola, és milyen finom, de fontos változtatások történtek a régebbi tervekhez képest.

Az ELT kupolájára és a távcső fő szerkezetére az olasz ACe (Cimolai, Astaldi) konzorciummal szerződtek. A megállapodás nemcsak a tervezést, de a kupola és a távcsőszerkezet legyártását, szállítását, építését, helyszíni összeszerelését és ellenőrzését is lefedi. A vállalat jelenleg a távcsőszerkezet terveinek véglegesítésén dolgozik, a végső tervvizsgálatra várhatóan 2021 első negyedévében kerülhet sor.

Az ACe emellett kulcsfontosságú fémalkatrészeket is gyárt a kupolához, amely az ELT-t védeni fogja. A tervezési folyamat során az ACe számos fontos alkatrészt gyártott és tesztelt a tervek, illetve a gyártási és összeszerelési eljárások minősítéséhez, beleértve a szeizmikus szigetelő rendszerek prototípusának elkészítését és gyártását, valamint egy teljes méretű kupolaszellőztető nyílás tesztelését is. Ide tartozik a kupolát burkoló panelek teljesítményének tesztelése, beleértve egy 10 méteres részleges kupolaszerkezet próbaüzembe állítását, a teljes kupolaforgató berendezés legyártását (amely összesen 36, egyenként 27 tonnás kocsiból áll), valamint a kupola-rácsszerkezet első alsó gyűrűjéhez az alkatrészek legyártását. Az alkatrészek közül néhányat már Chilébe is szállítottak.

Az ESO ELT távcsöve 39,3 méter átmérőjű főtükrével messze a legnagyobb optikai/közeli infravörös teleszkóp lesz a Földön, amikor az évtized végén megkezdi működését. Amikor elkészül, az ELT kupolája és távcsőszerkezete mellett eltörpülnek majd a világ hasonló műszerei. A nagyjából 3700 tonnás távcsőszerkezet öt távcsőtükörrel lesz felszerelve, amelyek összegyűjtik és továbbítják a csillagászati célpontok fényét a különböző műszereknek. Maguk a műszerek két platformon kapnak helyet, amelyek egyenként akkorák lesznek, mint egy teniszpálya, és a teleszkóp két átellenes oldalán állnak majd. Az ELT hatalmas kupolája helyet ad ennek az összes szerkezetnek, és megvédi őket a sivatagi időjárástól. A kupola nagyjából 80 méter magas lesz, körülbelül 88 méter átmérővel, így hozzávetőlegesen akkora helyet foglal majd el, mint egy futballpálya. A kupolaszerkezet felső része, amely acélból készül, és nagyjából 6100 tonnát nyom majd, a kupola betonból készült, henger alakú alapjának tetején fog forogni, hogy a távcső a hatalmas megfigyelőrésen keresztül bármely irányba nézhessen.

Az ESO ELT távcsöve egyedi szögfelbontásának köszönhetően keres választ korunk legnagyobb csillagászati kérdéseire, megvizsgálva a Világegyetem múltját és jelenét, az exobolygók helyzetét és összetételét, valamint a sötét anyag és a sötét energia természetét.

Id:ann20031