ann20029-hu — Bejelentések

Aláírták az ELT második prefokális platformjának szerződését, és az első is közel áll a tervelfogadáshoz

2020. november 6.

Az ESO Rendkívül Nagy Távcsövének (ELT) egyik fő alkotóeleme, az első prefokális platform, vagyis a PFS-A közel áll a végső tervvizsgálat befejezéséhez. Mivel nemsokára eléri ezt a mérföldkövet, az ESO aláírta a szerződést a spanyol IDOM vállalattal a második prefokális platformra, a PFS-B-re.

Az ELT két prefokális platformja, amelyeket az IDOM tervez és gyárt le, több mint 9 méter magas, hatalmas platformok, amelyek külön tartószerkezeteken a teleszkóp átellenes két oldalán kapnak helyet. A teleszkóp öt tükörből álló rendszerét és a műszereit összekötő szerkezetek hármas funkciót fognak ellátni: pozicionálják a távcsőtükröt (beleértve a teleszkóp égen történő pontos beállítását); biztosítják, hogy a szegmentált főtükör folyamatosan egy egységként működjön, és továbbítják a fényt a távcső műszereire.

Csillagfénnyel a pozicionálásért

Az ELT rendkívül érzékeny az apró környezeti változásokra, amelyek elmozdíthatják a tükröket és ronthatják a megfigyeléseket. Ahogy a távcső mozog, a gravitáció hatására a tükrök alakja módosulhat. Ráadásul az enyhe hőmérséklet-változások miatt több száz mikrométeres nagyságrendben tágulhat ki a teleszkóp fémszerkezete, amitől megint csak elmozdulnak az ELT különböző tükrei.

A PFS-A és a PFS-B vezetőcsillagok fényét elemzi – azokét a természetes, fényes csillagokét, amelyek közel vannak az égen a vizsgált objektumhoz. A nem egyidejűleg működő prefokális platformok az észlelések alatt akár három vezetőcsillagot is figyelhetnek, a néhány száz mikrométeres pontossággal elhelyezett, három érzékelőkar segítségével. A vezetőcsillagok adatait a tükrök és a teleszkóp fő szerkezetének folyamatos pozicionálására használják a megfigyelések közben, az úgynevezett aktív optikának köszönhetően. Ez biztosítja, hogy a fény megfelelően fókuszált legyen, és a teleszkóp pontosan a célpontra irányuljon végig a megfigyelés alatt.

Egyetlen tükörként működő 798 szegmens

A prefokális platform további funkciója, hogy biztosítsa a főtükör (M1) több száz szegmensének egyetlen hatalmas tükörként való működését. Ehhez mind a 798 tükörszegmens relatív helyzetének több tíz nanométeres pontosságúnak kell lennie. A szegmensek helyzete idővel – a hőmérséklet és a gravitációs terhelések változásai miatt – elcsúszik, így időnként korrigálni kell azokat. A PFS a vezetőcsillag-mérésekkel rendszeresen ellenőrzi az M1 alakját, hogy megőrizze az optimális formát.

A fény továbbítása

Végül a PFS feladata lesz az is, hogy továbbítsa a teleszkóp által gyűjtött fényt a különböző tudományos műszerekhez és segédeszközökhöz attól függően, hogy az adott pillanatban melyik rendszer van használatban. A PFS-A és a PFS-B állványzatán több tudományos műszer kap helyet, amelyek feladata a távcső által összegyűjtött fény elemzése, hogy megválaszolják a Világegyetemmel kapcsolatos kérdéseinket. A PFS egy nagy, lapos tükör segítségével továbbítja a fényt a kiválasztott tudományos műszerre. Ez egyben az utolsó alkatrész, mielőtt a fény a távcső fókuszába érne, innen kapta a platform a nevét.

Sikeres együttműködés

Az IDOM és az ESO mérnökei a bonyolult PFS-A platformon végzett kétéves munkát követően már nagyon közel járnak ahhoz, hogy sikeresen befejezzék a tervezési folyamatot, így hamarosan megkezdődik ennek a kulcsfontosságú távcsőalkatrésznek a gyártása. Ezenkívül az ESO, Xavier Barcons főigazgató, valamint az IDOM, Luis Rodríguez elnök képviseletében aláírta a spanyol vállalat szerződését az ELT második prefokális platformjának fejlesztésére és elkészítésére.

Az ESO ELT távcsöve, amelyet csúcstechnológiájú mérnöki megoldások és sok tehetséges ember tett lehetővé, napjaink legnagyobb csillagászati kérdéseire fog választ adni, a Világegyetem történetének vizsgálatától kezdve a Naprendszerünkön kívül található, Föld-szerű bolygók felfedezéséig és vizsgálatáig. A teleszkóp a chilei Atacama-sivatagban, a Cerro Armazones hegyen kap helyet, és az évtized végén kezdi meg működését.

Steffan Lewis