ann20016-hu — Bejelentések

A tervezési folyamat fontos mérföldkövén jutott túl a METIS

2020. június 5.

Az ESO Rendkívül Nagy Távcsövéhez (ELT) tervezett nagy teljesítményű METIS képalkotó kamera és spektrográf az ESO németországi Garchingban működő központjában sikerrel szerepelt az ún. tervvázlat-áttekintésen. A METIS (Mid-infrared ELT Imager and Spectrograph, ELT középinfravörös képalkotó kamera és spektrográf) a távcső hatalmas tükre által gyűjtött fényt teljes egészében kihasználva fogja keresni a választ széles, a Naprendszer objektumaitól a legtávolabbi aktív galaxisokig ívelő területet átfogó tudományos kérdésekre. A METIS különösen alkalmas lesz a csillagok életciklusának tanulmányozására, az éppen megszületett objektumoktól és protoplanetáris korongoktól kezdve az életük vége felé járó idős csillagokig bezárólag.

Az ELT a világ legnagyobb, az optikai és a közeli infravörös tartományban működő távcsöve lesz, amikor várhatóan az évtized közepe körül megkezdi az észleléseket. 39 méter átmérőjű főtükrének és fejlett adaptív optikai rendszerének köszönhetően felbontása hatszor jobb lesz, mint a Webb-űrtávcsőé. A METIS a kivételes paramétereket felmutató teleszkóp által nyújtott minden előnyt ki fog használni, adaptív optikai rendszere pedig lehetővé teszi, hogy az objektumok szerkezetének és összetételének feltárásában is forradalmi áttörésnek számító pontosságot érjen el.

A METIS-től többek között jelentős eredmények várhatók az egyik legdinamikusabban fejlődő, a kutatókat és a nagyközönséget is leginkább foglalkoztató területen, az exobolygók vizsgálatában. A berendezés képes lesz sok óriásbolygó hőmérsékletének, időjárásának és a légkörében bekövetkező szezonális változásainak tanulmányozására. A METIS potenciálisan alkalmas lesz a legközelebbi csillagok körül keringő földszerű bolygók közvetlen detektálására, kedvező feltételek esetén pedig a légköri összetételük vizsgálatára is.

Most, hogy a berendezés megfelelt a tervvázlat-áttekintésen, a METIS konzorcium hozzákezd a részletes tervek kidolgozásához, amelyek alapján aztán majd elindulhat a műszer megépítése.

További információk

Az ESO hozzájárulásával működő METIS konzorcium tagjai: NOVA (Nederlandse Onderzoekschool Voor Astronomie, képviseli a Leideni Egyetem, Hollandia), Max Planck Institut für Astronomie (MPIA, Heidelberg, Németország), Kölni Egyetem (Németország), UK Astronomy Technology Centre (UKATC, Edinburgh, Skócia, Egyesült Királyság), Leuveni Katolikus Egyetem (Belgium), a CEA (Commissariat à l'énergie atomique et aux énergies alternatives) Paris-Saclay kutatóközpontja (Franciaország), Center for Astrophysics and Gravitation (CENTRA, Lisszaboni Egyetem, Portugália), ETH Zürich (Svájc), A* (osztrák együttműködés, amelynek tagja a Bécsi Egyetem, az Innsbrucki Egyetem, a Grazi Egyetem, a Linzi Egyetem, a RICAM Linz és az Osztrák Tudományos Akadémia, Ausztria), a Michigani Egyetem (Ann Arbor, Egyesült Államok), Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics in Taipei (Tajvan), és a Liège-i Egyetem (Belgium).

·      ELT középinfravörös képalkotó kamera és spektrográf