ann19058-hu — Bejelentések

Az ESO Szupernóva következő programjai

Lássuk, mit kínálunk látogatóinknak 2020 első felében!

2019. november 12.

Már lehet helyet foglalni az ESO Szupernóva planetárium 2020 első félévi műsoraira.

Elindult az elektronikus helyfoglalás az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont 2020 első félévi, február és június közötti összes, már meghirdetett műsorára. 2020-ban új planetáriumi műsorokat is bemutatunk a központban, de azokat külön jelentjük majd be, amint a programba kerülnek. A hírlevelünkre feliratkozók az elsők között értesülhetnek a különleges eseményekről és új műsorainkról. A planetáriumi műsorokra a belépő személyenként 5 euró, a tárlatvezetésekre pedig 8 euró/fő. Az esti nyilvános események belépődíjai változók, ezekről a programból lehet tájékozódni.

Januárban (egészen pontosan 2019. december 23. és 2020. január 31. között) a központ karbantartás és az előttünk álló évre történő felkészülés miatt zárva lesz. A nagyközönség 2020. február 1-től látogathatja újra a központot.

A nyitáskor mindenkit szeretettel várunk Az élő Univerzum c. állandó kiállításunk új elemeinek megtekintésére. Ilyenek például azok a kamerák, amelyek megmutatják, hogy különböző hullámhosszakon hogyan láthatnánk a világot, de relativisztikus biciklinket is továbbfejlesztettük, így mindenki versenyre kelhet barátaival, hogy eldöntsék, ki éri el gyorsabban a fénysebességet! A kiállítás önálló megtekintése ingyenes, és nem igényel előzetes bejelentkezést.

2020-ban ünnepli a világ a lézer megalkotásának 60. évfordulóját. Hosszú történetre visszatekintő előkészítő munka után az első működőképes lézert 1960. május 16-án helyezte üzembe Theodore H. Maiman. Központunk látogatói még megtekinthetik a Lézer, fény, élet – Tudományos fantasztikumtól a csúcstechnológiájú fotonikáig c. ideiglenes kiállítást is. A müncheni Ludwig-Maximilians Egyetem Fizika Kara által létrehozott tárlat betekintést nyújt a lézertechnológia fejlődésébe a kezdetektől egészen napjainkig, de felvillantja a jövő alkalmazási lehetőségeit is. A kiállítás 2020. május 31-ig látogatható, megtekintése ingyenes.

Szervezett iskolai csoportok számára oktatási programjaink továbbra is ingyenesek. A pedagógusok a következő oldalakon találhatnak további, az iskolai látogatások szervezésével kapcsolatos információkat.

ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont

Az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont a nagyközönség számára épült élvonalbeli csillagászati és oktatási centrum az ESO München melletti Garchingban működő központjában. A központban kapott helyet Németország, Ausztria és Svájc legnagyobb döntött planetáriuma, valamint egy interaktív, a csillagászat és az ESO lenyűgöző világát bemutató kiállítás, amely az eljövendő generációk figyelmét igyekszik felhívni a bennünket körülvevő világ megértésének és értékei méltánylásának fontosságára. Minden tartalom angol és német nyelven is hozzáférhető. A kiállítás ingyenesen, előzetes bejelentkezés nélkül látogatható. A planetáriumi műsorok megtekintése, a tárlatvezetések és egyéb tevékenységek regisztrációhoz és elektronikus jegyvásárláshoz kötöttek. További részletek a supernova.eso.org honlapon.

Az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont az Európai Déli Obszervatórium (ESO) és Heidelbergi Elméleti Tanulmányok Intézete (HITS) együttműködéséből született. Az épület a német Klaus Tschira Alapítvány (KTS) adományából jöhetett létre, amelynek az üzemeltetését az ESO vállalta.

Az ESO Szupernóva támogatói: a LOR Alapítvány, az Evans & Sutherland, a Sky-Skan és az Energie-Wende-Garching.

A Klaus Tschira Alapítványt (Klaus Tschira Stiftung – KTS) a névadó Klaus Tschira (1940–2015) fizikus és SAP társalapító hozta létre 1995-ben. Ez Európa egyik legnagyobb magánfinanszírozású non-profit alapítványa. Az alapítvány elősegíti a természettudományos, matematikai, valamint számítástechnika kutatásokat, és igyekszik növelni e területek elismertségét is. Az alapítvány elkötelezett az oktatás támogatásában is, az óvodától kezdve az általános és középiskolákon keresztül egészen az egyetemekig és kutatóintézetekig. Az alapítvány élen jár a tudományos ismeretek átadásában, és támogatja a fejlesztéseket, valamint az elért eredmények közérthető bemutatását is.

A Heidelbergi Elméleti Tudományok Intézetét (Heidelberg Institute for Theoretical Studies – HITS gGmbH), ami egy non-profit kutatóintézet, Klaus Tschira (1940–2015) fizikus és SAP társalapító, valamint a Klaus Tschira Alapítvány hozta létre 2010-ben. A HITS alapkutatásokat folytat a természettudományok, a matematika és a számítástechnika területén, különös tekintettel a nagy adatbázisok feldolgozására és analízisére. A kutatási területei a molekuláris biológiától az asztrofizikáig terjedő kört ölelnek fel. A HITS részvényesei a HITS alapítvány (a KTS leányvállalata), a Heidelbergi Egyetem és a Karlsruhei Műszaki Egyetem (Karlsruhe Institute of Technology, KIT). A HITS együttműködik még más egyetemekkel és kutatóintézetekkel, valamint ipari partnerekkel is. A HITS fő finanszírozója a HITS Alapítvány, amelynek bevételei a Klaus Tschira Alapítványtól származnak. Legfontosabb külső finanszírozók a Szövetségi Oktatási és Kutatási Minisztérium (BMBF), a Német Kutatási Alap (DFG) és az Európai Unió.

Az ESO a legfontosabb kormányközi csillagászati szervezet Európában, és messze a legeredményesebb földfelszíni csillagászati obszervatórium az egész világon. Tizenhat tagország támogatja: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, az Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc és Svédország. Ezt a sort egészíti ki az ESO obszervatóriumainak befogadóországaként Chile, valamint stratégiai partnerként Ausztrália. Az ESO ambiciózus programjának fő célkitűzése hatékony földi megfigyelő műszerek tervezése, kivitelezése és működtetése annak érdekében, hogy a csillagászok élvonalbeli fontos tudományos felfedezéseket tehessenek. Az ESO vezető szerepet játszik csillagászati együttműködések elősegítésében és szervezésében. Az ESO három világszínvonalú megfigyelő helyet tart fenn Chilében. Ezek: La Silla, Paranal és Chajnantor. Paranalon üzemel a Nagyon Nagy Távcső (VLT), a világ legkorszerűbb, látható hullámhossztartományban üzemelő csillagászati obszervatóriuma, és két égboltfelmérő távcső. A világ legnagyobb égboltfelmérő teleszkópja, a VISTA az infravörös hullámhossztartományban működik, míg a VLT Égboltfelmérő Távcső az optikai hullámhosszak legnagyobb dedikált égboltfelmérő műszere. Az ESO vezető résztvevő az ALMA-együttműködésben, ami jelenleg a legnagyobb létező csillagászati projekt. Mindezeken túl épül már a Paranalhoz közeli Cerro Armazones tetején az ESO 39-méteres Rendkívül Nagy Távcsöve (ELT) is. Ez lesz a világ „égre néző legnagyobb szeme”.

·      Az ESO Szupernóva honlapja