ann19047-hu — Bejelentések

Megkezdődött az ELT kupolájának alapozása

2019. szeptember 27.

Folyamatban van az ESO Rendkívül Nagy Távcsövének (ELT) alapozása a távoli Atacama-sivatagban, Chilében. Amikor elkészül, ez a távcső lesz a világ legnagyobb működő földfelszíni teleszkópja, amelynek súlya 3400 tonna lesz. Az ELT egy tetszőleges irányba állítható tükrös teleszkóp. A szerkezetben egy szegmentált, 39,3 méter átmérőjű főtükör, egy (4,2 méter átmérőjű) segédtükör, valamint egy (3,75 méter átmérőjű) harmadik tükör kap helyet. A távcső emellett az úttörő adaptív optika technológiáját is megkapja, ami segít kiigazítani a Föld légkörének képtorzító hatásait, ezáltal a képek élesebbek lesznek, mintha az űrből készültek volna. A távcső egy klasszikus kupola formájú épületben kap helyet, ez lesz a fő védőbástyája az időjárással szemben. A kupola magassága el fogja érni a 74 métert, az átmérője pedig 86 méter lesz.

Mivel az ELT minden idők legnagyobb teleszkópja lesz – az, hogy hol kapjon helyet, nem volt egyszerű kérdés. Spanyolországi, chilei, marokkói és argentínai helyszínek is szóba kerültek, míg végül 2010 áprilisában a chilei Cerro Armazones hegyre esett a választás. A különböző földrajzi adottságok keveredése tette a hegyet alkalmasabbá a többi helynél — így például a tengerszint feletti magassága, az éghajlata és az Atacama-sivatag rendkívül sötét égboltja. A chilei sivatagban nagyon kevés a csapadék (átlagosan 100 mm évente), a szélsebesség középértéke 25 km/h, a levegő vízgőztartalma pedig nagyon kicsi, ami tökéletes hellyé teszi a sikeres csillagászati munka számára. Az ESO Nagyon Nagy Távcsöve (VLT) csupán 23 kilométerre van, így az ELT megépítéséhez és működtetéséhez szükséges infrastruktúra már helyben van.

A Világegyetem még számos kérdésre nem adott választ, és az ELT elég jól fel lesz szerelve ahhoz, hogy megoldja a rejtélyeket. Az ELT egyik legfőbb célja az, hogy lakhatósági zónában lévő kőzet exobolygókat keressen, és elemezze a légkörüket. Emellett a csillagok kialakulását, a nehéz elemek feldúsulását, a nagy vöröseltolódású galaxisok fizikáját, a kozmológiát és más alapvető fizikai kérdéseket is tanulmányozni fog.

Id:ann19047