Lehdistötiedote

Tähtien lastentarha tulee näkyviin

13. joulukuuta 2017

ESO:n VST-teleskoopin OmegaCAM-kamera on taltioinut tämän välkkyvän kuvan Sharpless 29 -nimisestä tähtien lastentarhasta. Tässä jättimäisessä kuvassa näkyy monia tähtitieteellisiä ilmiöitä, mukaanlukien kosmisen tomun ja kaasun pilviä, jotka heijastavat, absorboivat ja jälleensäteilevät sumun kuumien, nuorten tähtien valoa.

Kuvan esittämä taivaan alue on listattu Sharpless-luettelossa H II -alueista, jotka ovat tähtienvälisiä ionisoituneen kaasun pilviä, jotka ovat kypsiä tähtienmuodostukseen. Myös nimellä Sh 2-29 tunnettu Sharpless 29 sijaitsee noin 5500 valovuoden etäisyydellä Jousimiehen tähdistössä (Sagittarius), suuremman Laguunisumun vieressä. Se käsittää monia tähtitieteellisiä ihmeitä, mukaanlukien hyvin aktiivinen NGS 6559 -tähtienmuodostusalue, joka on kuvan keskellä oleva kaasusumu.

Tämä keskustan sumu on Sharpless 29:n huomattavin piirre. Vaikka se on halkaisijaltaan vain joitakin valovuosia, esittelee se hävitystä, jonka tähdet voivat aiheuttaa muodostuessaan tähtienvälisessä kaasupilvessä. Tämän kuvan kuumat, nuoret tähdet eivät ole kahta miljoonaa vuotta vanhempia ja ne sinkoavat ulos suurienergiaisen säteilyn virtauksia. Tämä energia kuumentaa ympäröivää tomua ja kaasua siinä missä tähtituulet dramaattisesti hajoittavat ja muovaavat niiden syntymäpaikkaa. Itse asiassa kaasusumu käsittää energeettisen kaksoistähtijärjestelmän kovertaman huomattavan onkalon. Tämä onkalo laajenee, mikä saa tähtienvälisen materian kasaantumaan ja muodostamaan punaisehkon rajakaaren.

Kun kuumien, nuorten tähtien ultraviolettisäteily pommittaa tähienvälistä tomua ja kaasua, saa energia ne loistamaan kirkkaina. Tämän kuvan kattava sumea punainen hohde tulee vetykaasun säteilystä siinä missä pienistä tomuhiukkasista heijastuva ja siroava valo näkyy himmeän sinisenä. Säteilyn ja heijastusten lisäksi tässä alueessa tapahtuu absorptiota. Tomuläiskät peittävät valon kulkua sen matkalla kohti meitä estäen meitä näkemästä niiden takana olevia tähtiä ja pienemmät tomuhaituvat saavat aikaan kaasupilvien sisäiset tummat säierakenteet.

Sharpless 29:n runsas ja vaihteleva ympäristö tarjoaa tähtitieteilijöille fyysisten ominaisuuksien voileipäpöydän tutkittavaksi. Tähtien liikkelle lähtenyt muodostuminen, nuorten tähtien tomuun ja kaasuun aikaansaamat vaikutukset ja magneettikenttien häiriöt ovat kaikki nähtävissä ja tutkittavissa tässä yksittäisessä alueessa.

Nuoret, massiiviset tähdet elävät kuitenkin nopeasti ja kuolevat nuorina. Ne päättävät ennenpitkää elämänsä räjähdysmäisesti supernovina jättäen jälkeensä runsaasti kaasu- ja tomujätettä. Kymmenien miljoonien vuosien kuluessa tämä kulkeutuu pois ja vain avoin tähtijoukko jää jäljelle.

ESO:n OmegaCAM Chilessä sijaitsevan Cerro Paranalin VST-teleskoopilla havaitsi kohteen Sharpless 29. OmegaCAM tuottaa kuvia, jotka kattavat taivaasta alueen, joka on yli 300 kertaa suurempi kuin NASA:n ja ESA:n Hubble-avaruusteleskoopin suurimman näkökentän kameran näkemä alue. Se voi havaita suurta aallonpituusaluetta ultravioletista infrapunaiseen. Sen tavaramerkkipiirre on sen kyky taltioida hyvin punaisia vedyn alfa-viivoja, jotka muodostuvat, kun vetyatomin elektroni menettää energiaa, mikä on yleinen ilmiö Sharpless 29:n kaltaisissa kaasusumuissa.

Nimi:Sh 2-29, Sharpless 29