Lehdistötiedote

Keski-ikäisten tähtien värikäs kokoontuminen

26. marraskuuta 2014

ESO:n, Chilessä sijaitsevan La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskooppi on taltioinut runsasvärisen kuvan kirkkaasta tähtijoukosta NGC 3532. Jotkin tähdet loistavat yhä kuumaa sinertävää valoa, mutta monet massiivisemmat ovat muuttuneet punaisiksi jättiläisiksi ja hohtavat syvän oransseilla sävyillä.

NGC 3532 on kirkas avoin tähtijoukko, joka sijaitsee noin 1300 valovuoden etäisyydellä Kölin tähdistössä (Carina). Se tunnetaan epävirallisesti Toivomuskaivojoukkona, sillä se muistuttaa kaivoon pudotettuja, hajanaisia hopeakolikoita. Siitä käytetään myös nimeä Jalkapallojoukko, joskin se kuinka asianmukainen nimitys on, riippuu kummalla puolella Atlanttia satut asumaan. Se on saanut nimen ovaalista muodostaan, jota rugbya pelaavissa maissa asuvat saattaisivat pitää rugbypalloa muistuttavana.

Tämä hyvin kirkas tähtijoukko näkyy helposti paljaalla silmällä eteläisellä pallonpuoliskolla. Sen havaitsi ensimmäisenä ranskalainen tähtitieteilijä Nicolas Louis de Lacaille tehdessään havaintoja Etelä-Afrikassa vuonna 1752 ja se luetteloitiin kolme vuotta myöhemmin, vuonna 1755. Se on yksi koko taivaan näyttävimmistä avoimista tähtijoukoista.

NGC 3532 kattaa taivaan alueen, joka on lähes kaksi kertaa täydenkuun kokoinen. "Useita tyylikkäitä kaksoistähtiä" eteläisessä Afrikassa 1830-luvulla havaitsemassa ollut John Herschel kuvaili sitä kaksoisrunsaaksi tähtijoukoksi. Paljon läheisemänä historiallisena yksityiskohtana mainittakoon, että NGC 3532 oli ensimmäinen NASA:n ja ESA:n Hubblen avaruusteleskoopin havaitsema kohde 20. päivänä toukokuuta 1990.

Tämä tähtien joukko on noin 300 miljoonaa vuotta vanha. Siten se on keski-ikäinen tähtijoukkojen mittapuun mukaan [1]. Joukon keskimassaisina alkunsa saaneet tähdet loistavat yhä kirkkaina sinivalkoista valoa, mutta massiivisemmat ovat jo käyttäneet loppuun vetyvarastonsa ja niistä on tullut punaisia jättiläistähtiä. Tämän seurauksena tähtijoukossa on runsaasti sekä sinisiä että oransseja tähtiä. Alkuperäisen joukon kaikkein massiivisimmat tähdet ovat jo käyneet läpi lyhyen mutta kirkkaan elämänsä ja räjähtäneet kauan sitten supernovina. Joukossa on myös lukuisia vähemmän silmiinpistäviä, himmeämpiä ja pienempimassaisia tähtiä, joilla on pitkä elämä ja jotka loistavat keltaisen ja punaisen sävyin. NGC 3532 koostuu kaikkiaan noin 400 tähdestä.

Taustataivas tässä hyvin tiheässä alueessa Linnunrataa on hyvin täynnä tähtiä. Jonkin verran punaisena hohtavaa kaasua on myös näkyvissä, samoin kuin tomun hienovaraisia linjoja, jotka estävät etäisempiä tähtiä näkymästä. Nämä eivät luultavasti liity tähtijoukkoon mitenkään, sillä se on riittävän vanha, jotta se on ehtinyt siivota kaiken materian ympäristöstään kauan sitten.

Tämä kuva tähtijoukosta NGC 3532 otettiin ESO:n La Sillan observatorion Wide Field Imager -havaintolaitteella helmikuussa 2013.

[1] Monia kertoja Aurinkoa massiivisemmat tähdet elävät vain joitakin miljoonia vuosia, kun Auringon odotetaan puolestaan elävän noin kymmenen miljardia vuotta ja pienimassaisten tähtien elinajan oletetaan olevan satoja miljardeja vuosia, mikä on paljon pitemään kuin maailmankaikkeuden tähänastinen ikä.

Nimi:NGC 3532