Lehdistötiedote

VLT otti kaikkein yksityiskohtaisimman infrapunakuvan Kölin sumusta

8. helmikuuta 2012

ESO:n VLT-teleskooppi on tuottanut kaikkein yksityiskohtaisimman tähän mennessä otetun infrapunakuvan Kölin sumun tähtihautomosta. Monet aikaisemmin piilossa olleet kaasusta, tomusta ja nuorista tähdistä muodostuvan vaikuttavan tähtimaiseman joukkoon hajaantuneet piirteet ovat tulleet esille. Tämä on yksi kaikkein dramaattisimmista kuvista, joka milloinkaan on otettu VLT-teleskoopilla.

Syvällä eteläisen taivaan Linnunradan sydämessä on tähtien lastentarha, jota kutsutaan Kölin sumuksi. Se on noin 7500 valovuoden etäisyydellä Maasta Kölin tähdistössä (Carina) [1]. Tämä hohtavan kaasun ja tomun pilvi on yksi Maata lähimmistä hyvin massiivisten tähtien hautomoista ja käsittää useita tunnetuista kaikkein kirkkaimmista ja massiivisimmista tähdistä. Yksi niistä, mystinen ja erittäin epävakaa tähti, Eta Carinae, oli koko taivaan toiseksi kirkkain tähti useita vuosia 1840-luvulla ja räjähtää todennäköisesti supernovana lähitulevaisuudessa, tähtitieteellisen mittakaavan mukaan. Kölin sumu on täydellinen laboratorio tähtien rajuja syntymän ja varhaiselämän vaiheita tutkiville tähtitieteilijöille.

Vaikka tämä sumu on näyttävä normaaleissa näkyvän valon kuvissa (eso0905), useat sen salaisuudet ovat paksujen tomupilvien takana piilossa. Tämän verhon läpäistääkseen Thomas Preibischin (Yliopiston observatorio, München, Saksa) johtama eurooppalainen tähtitieteiljäryhmä on käyttänyt tehokasta ESO:n VLT-teleskooppia ja infrapunasäteilylle herkkää kameraa, jota kutsutaan nimellä HAWK-I [2].

Satoja yksittäisiä kuvia on yhdistetty tämän kuvan muodostamiseksi. Kuva on kaikkein yksityiskohtaisin koskaan otettu infrapunamosaiikkikuva sumusta ja yksi kaikkein dramaattisimpia kuvia, joka on milloinkaan otettu VLT-teleskoopilla. Siinä ei nähdä vain kirkkaita, massiivisia tähtiä, vaan myös satoja tuhansia paljon himmeämpiä tähtiä [3], jotka olivat ennen näkymättömissä.

Häikäisevä Eta Carinae esittäytyy itse tämän uuden kuvan vasemmassa alanurkassa. Sitä ympäröi kaasupilviä, jotka hohtavat raivoisan ultraviolettisäteilyn pommituksessa. Monia kompakteja jopa infrapunakuvassa läpinäkymättömiä pimeän materiaalin kasaumia näkyy kautta koko kuvan. Nämä ovat tomukoteloita, joissa uudet tähdet syntyvät.

Viimeisten muutamien miljoonien vuosien aikana tämä alue taivaalla on muodostanut suuren joukon sekä yksittäisiä tähtiä että tähtijoukkoja. Kirkasta tähtijoukkoa lähellä kuvan keskustaa kutsutaan nimellä Trumpler 14. Vaikka tämä kohde näkyy hyvin näkyvällä valolla, useita paljon himmeämpiä tähtiä voidaan nähdä tässä infrapunanäkymässä. Kuvan vasemman laidan lähistöllä voidaan nähdä pieni keskittymä keltaiselta näyttäviä tähtiä. Tämä joukko nähtiin ensimmäisen kerran tässä uudessa VLT-teleskoopin tarjoamassa kuvassa; nämä tähdet eivät näy lainkaan näkyvän valon alueella. Tämä on vain yksi useista uusista kohteista, jotka tämä vaikuttava panoraamakuva toi ensimmäistä kertaa näkyville.

[1] Köli on Iasonin mytologisen Argo-laivan köli.

[2] Avaruuden tomua sisältävät alueet absorboivat ja hajottavat lyhytaallonpituuksista sinistä valoa enemmän kuin pitemmän aallonpituuden punaista. Tämä ilmiö selittää myös miksi auringonlaskut ovat Maapallolla usein punaisia, erityisesti kun ilmakehässä on paljon pölyä. Joissakin tomuisissa osissa taivasta, erityisesti Kölin sumun kaltaisissa tähtienmuodostusalueissa, tämä ilmiö on niin voimakas, että näkyvää valoa ei pääse yhtään läpi. Tähtitieteilijät ratkaisevat tämän ongelman havaitsemalla infrapunavaloa ESO:n VLT-teleskoopin HAWK-I:n kaltaisilla erikoiskameroilla tai VISTA-infrapunakartoitusteleskoopilla.

[3] Yksi tähtitieteilijöiden päätavoitteita oli etsiä paljon Aurinkoa himmeämpiä ja vähemmän massivisia tähtiä tässä alueessa. Kuva ulottuu myös riittävän pitkälle himmeisiin kohteisiin, jotta nuoria ruskeita kääpiötähtiä voidaan havaita.

Euroopan eteläinen observatorio (ESO) viettää vuonna 2012 perustamisensa 50-vuotisjuhlaa. ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, ja kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja on maailman suurin kartoitusteleskooppi. VLT Survey Telescope on suurin vartavasten taivaan näkyvän valon kartoitukseen suunniteltu teleskooppi. ESO on maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, vallankumouksellisen ALMA-teleskoopin eurooppalainen yhteistyökumppani. Parhaillaan ESO suunnittelee 40-metrin kokoluokan optisen/lähi-infrapuna-alueen European Extremely Large -teleskooppia (E-ELT) josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Thomas Preibisch