Tiedote

The Messenger numero 175 nyt saatavilla

8. maaliskuuta 2019

Uusin painos ESO:n neljännesvuosittaisesta aikakausilehdestä on nyt saatavilla internetissä. Löydät siitä ESO:n artikkeleita aina uusista instrumenteista uusimpiin tieteellisiin löytöihin.

Tässä erikois painoksessa on useita eri artikkeleita, jotka mm. kertovat hyvän yleiskatsauksen tulevasta 4-meter Multi-Object Spectroscopic Telescope:sta (4MOST)

4MOST on uusi laajan kuvakulman spektroskooppinen havaintolaite, jota rakennetaan VISTA:lle (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) ESO:n Paranal Observatory:n. Paranal on yksi maailman parhaimmista havaintopaikoista ja se mahdollistaa havainnot eteläisen pallonpuoliskon taivaan kohteisiin, kuten esimerkiksi linnunratamme keskustaan ja Magellanin pilviin. 4MOSTin tekniikka mahdollistaa kymmenien miljoonien spektrien taltioinnin viiden vuoden ajanjaksoissa kohteista, jotka levittyvät suurelle alueelle eteläiselle tähtitaivaalle.

Kohokohdat lehdestä sisältävät mm.:

• 4MOST: Project Overview and Information for the Call for Proposals - de Jong et al.
  • 4MOST Survey Strategy Plan - Guiglion et al.
  • 4MOST Consortium Surveys
  • The New ESO Phase 1 System - Phase 1 Project Team

Lataa The Messenger PDF formaatissa tai käy The Messengerin nettisivuilla tilataksesi lehden ja saadaksesi ilmaisen kopion.

Garching bei München,