Tiedote

ESO Supernovan Huhti-Kesäkuun ohjelma on julkistettu

Huhti-Kesäkuun aktiviteetit ovat nyt varattavissa

26. helmikuuta 2019

Aukeamisensa jälkeen 26.4.2018, ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre on viihdyttänyt ja opettanut vierailijoita planetaario elokuvilla, ohjatuilla kierroksilla, oppimistyöpajoilla ja muilla tapahtumilla. Huhtikuun – Kesäkuun ohjelma tuo uutuuksia jo jännittävään elokuvakattaukseen ESO Supernovan maailmanhuippuun digitaaliseen planetaarioon, kuten myös mahtavan lajitelman erikoistapahtumia. Uusi ohjelma on nyt saatavilla internetissä ja varauksia voi tehdä julkisiin tapahtumiin. Liput saat niin netistä, kuin myös ESO Supernovan vastaanotosta.

ESO Supernova tarjoaa valloittavan kattauksen planetaario elokuvia niin saksaksi kuin englanniksi, jotka koostuvat monista eri teemoista. Tulkkaus kuulokkeita on saatavilla vastaanotosta ja ne mahdollistavat elokuvanautinnon saksaksi tai englanniksi. Pääsiäisenä ja helluntai koululomilla olemme iloisia päästessämme näyttämään yhteistyökumppanimme Softmachinen elokuvan “Kaluoka'hina — The Enchanted Reef”, joka on sekä viihteellinen että informatiivinen ja se soveltuu täydellisesti nuorille vieroilijoille. Kevät ohjelmassamme elokuvat “From Earth to the Universe” ja “Hidden Universe” ovat molemmat uudelleen näytössä suuren kysynnän vuoksi. Meillä on myös tutustumisen arvoisia ilta tapahtumia, kuten paikallisen “Ark Noir” bändin konsertti ja yleisöluento infrapuna tähtitieteestä.

Näiden tapahtumien lisäksi voit käydä näyttelyissämme, mitkä ovat täysin ilmaisia! Pysyvä näyttelymme tähtitieteestä mahdollistaa vierailijoiden nähdä, koskea ja käyttää aitoja tähtitieteen laitteita ja toteuttaa tutkimuksia ymmärtääkseen miltä tuntuu olla tähtitieteilijä havaitsemassa universumimme mysteerejä. Lisäksi interaktiivinen väliaikainen näyttely Lasers, Light, Life on vielä esillä ja mahdollistaa katsauksen laser teknologiaan sen alusta aina tähän päivään, korostaen visionäärimäisiä mahdollisuuksia sen sovelluksissa.

Lisäinfo

ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre

The ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre on maailmanhuippu yleisö ja opintokeskus tähtitieteelle, joka sijaitsee ESOn pääkeskuksessa Garching Bei Münchenissä. Keskuksesta löytyy Saksan, Itävallan ja Sveitsin suurin kallistettu planetaario ja interaktiivinen näyttely, jakaakseen lumoavan tähtitieteen maailman ja ESOn inspiroidakseen tulevia sukupolvia arvostamaan ja ymmärtämään universumiamme ympärillämme. Kaikki materiaali keskuksessa on käännetty englanniksi ja saksaksi. Sisäänpääsy keskukseen on ilmaista, mutta se vaatii varauksen. Lisää tietoja löydät osoitteesta: supernova.eso.org

ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre toimii Euroopan Eteläisen Observatorion (ESO) ja  Heidelberg Institute for Theoretical Studies (HITS) yhteistyönä. Rakennus on saksalaisen Klaus Tschira Stiftun (KTS) säätiön lahjoittama ja ESO operoi laitosta.

ESO Supernova nauttii seuraavien toimijoiden tukea: LOR Foundation, Evans & Sutherland, Sky-Skan and Energie-Wende-Garching.

Klaus Tschira Stiftung (KTS) perustettiin vuonna 1995 fyysikon ja SAPn perustajan Klaus Tschiran (1940-2015) toimesta. Kyseessä on yksi suurimmista eurooppalaisista säätiöistä, jotka on rahoitettu yksityisesti. Säätiö edistää luonnontieteiden, matematiikan ja tietokonetieteiden kehitystä, sekä pyrkii kehittämään näiden tieteiden arvostusta. Säätiön sitoumus alkaa jo esikoulusta ja jatkaa, niin kouluissa, yliopistoissa, kuin myös tutkimus laitoksissa. Säätiö tukee tutkimusta uusien toimintatapojen löytämiseen tieteellisen tiedon levittämisessä ja tukee sekä sen kehitystä, että myös sen toteuttamista.

The Heidelberg Institute for Theoretical Studies (HITS gGmbH) perustettiin vuonna 2010 fyysikon ja SAPn perustajan Klaus Tschiran (1940-2015) toimesta. HITS on voittoa tavoittelematon tutkimuslaitos, joka toteuttaa perustutkimusta luonnontieteissä, matematiikassa ja tietojenkäsittelytieteissä, erikoistuen valtavien tietomäärien jalostamiseen, järjestämiseen ja analysoimiseen. Tutkimusalat vaihtelevat aina molekyyli biologiasta astrofysiikkaan. HITSn omistajana toimii Heidelberg University and the Karlsruhe Institute of Technology (KIT) ja HITS Stiftung, mikä on Klaus Tschira säätiön tytärsäätiö. HITS tekee yhteistyötä myös muiden yliopistojen, tutkimuslaitosten ja teollisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Perusrahoituksen HITSlle hoitaa HITS Stiftung, joka saa rahoituksensa Klaus Tschira säätiöltä. Tärkeimmät ulkopuoliset rahoittajat ovat Federal Ministry of Education and Research (BMBF), the German Research Foundation (DFG), ja Euroopan Unioni.

ESO on johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio Euroopassa ja selvästi maailman tuottavin maanpäälle sijoitettu tähtitieteenlaitos. ESO koostuu 16 jäsenmaasta: Itävalta, Belgia, Tšekin tasavalta, Tanska, Ranska, Suomi, Saksa, Irlanti, Italia, Alankomaat, Puola, Portugali, Espanja, Ruotsi, Sveitsi ja Yhdistynyt kuningaskunta, sekä isäntävaltiosta Chilestä, sekä Australiasta strategisena yhteistyökumppanina. ESO vie eteenpäin kunnianhimoista tavoitettaan keskittyen tehokkaiden maanpäällisten kaukoputkien suunnitteluun, rakentamiseen ja operoimiseen, mahdollistaen tähtitieteilijöiden tekevän tärkeitä tieteellisiä löytöjä. ESO on myös pääroolissa tähtitieteen tutkimisen edistämisessä, sekä organisoinnissa. ESO käyttää kolmea uniikkia maailmanluokan havaintopaikkaa Chilessä, joihin kuuluu La Silla, Paranal ja Chajnantor. Paranalissa ESO operoi the Very Large Telescopea ja sen maailmanluokan Very Large Telescope Interferometeria, sekä VISTA working in the infrared and the visible-light VLT Survey Telescopea. Lisäksi Paranalissa ESO isännöi ja operoi Cherenkov Telescope Array Southia, joka on maailman suurin ja herkin gammasäteilyn havaintoasema. ESO on myös tärkeä kumppani kahdessa tutkimusasemassa Chajnantorissa: APEX ja ALMA tutkimusasemissa, jotka ovat suurimmat tähtitieteen projektit mitä on koskaan toteutettu. ESO on myös rakentamassa lähelle Paranalia uutta 39-metristä Extremely Large Telescopea (ELT), mikä on tulevaisuudessa ”maailman suurin silmä tähtitaivaalle”