Tiedote

NAOMI:n sopimus on allekirjoitettu

Uusi adaptiivinen optiikka ESO:n VLT interferometriin

29. maaliskuuta 2016

ESO:n ja "Centre National de la Recherche Scientifique [1]" eli CNRS:n ("Institut de Planétologie et d’Astrophysique de Grenoble":n puolesta) välinen sopimus uuden adaptiivisen optiikan laitteiston rakentamisesta aputeleskooppeihin on allekirjoitettu. Aputeleskoopit muodostavat osan ESO:n "Very Large Telescope Interferometer"-laitteesta, eli VLTI:stä [2], mikä sijaitsee Chilessä Paranalin observatoriolla.

Uusi laitteisto on nimeltään "New Adaptive Optics Module for Interferometry" (NAOMI) ja se parantaa huomattavasti VLTI:n kuvantamismahdollisuuksia. VLTI on jo nyt ainutlaatuinen tähtitieteen tutkimuslaitteisto, mikä on tehnyt merkittäviä uusia löytöjä useilla tutkimusalueilla, kuten nuorten esi-pääsarjan tähtien alueella ja niiden protoplanetaaristen kiekkojen osalta, pääsarjavaiheen ohittaneiden massaansa menettävien tähtien osalta, ja aktiivisista galaksien ytimistä. NAOMI moduuli asennetaan jokaiseen ESO:n 1.8m:n apukaukoputkeen (AT), jolloin jokaiseen kaukoputkeen saadaan edistynyt adaptiivisen optiikan laitteisto ja koko VLTI-laitteiston havaintojen tarkkuus kasvaa merkittävästi.

Adaptiivisen optiikan laitteisto poistaa Maan ilmakehän turbulenttiudesta aiheutuvan kuvan epätarkkuuden. Ilmakehän turbulenssi aiheuttaa muutoksia tähden valon kulkuun, jolloin tähti näyttää tuikkivan sen sijaan, että se olisi muuttumaton paikallaan pysyvä piste. AT:eissa on nyt kiinni huomattavasti kehittymättömämpi systeemi, mikä toimii hyvin ainoastaan silloin kun olosuhteet ovat erinomaiset. NAOMI:n avulla havainnot ovat parempia kaikissa olosuhteissa. VLTI:n nykyisten instrumenttien, kuten MIDI:n, AMBER:n ja PIONIER:n herkkyys paranee ja toisen sukupolven instrumentit, kuten GRAVITY toimivat täydellä potentiaalillaan.

Ensimmäinen NAOMI:n osa saapuu Paranalille 2017 ja loput kolme osaa asennetaan vuoden 2018 loppuun mennessä.

Lisähuomioita

[1] The Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) on Ranskan julkinen tutkimusorganisaatio. Se työllisttää noin 33 000 ihmistä, insinöörit ja teknikot mukaanlukien ja vuoden 2014 budjetti oli 3.29 miljoonaa euroa. CNRS toimii kaikilla tieteellisen tutkimuksen osa-alueilla.

[2] Neljä 1.8m:n aputeleskooppia yhdessä isoveljiensä neljän isomman teleskoopin kanssa muodostavat yhdessä VLT interferometrin eli VLTI:n. Kun VLT:tä käytetään interferometrinä kaikki teleskoopit havaitsevat samaa kohdetta ja niiden keräämä valo yhdistetään yksittäiseksi havainnoksi. Tämän menetelmän avulla tähtitieteen kohteista pystytään näkemään paljon pienempiä yksityiskohtia, kuin ainoastaan yhden kaukoputken avulla olisi mahdollista nähdä.

Reinhold Dorn