Pressemeddelelse

Nyfødte stjerner danner bobler

Jumbo Jet med en længde på 33 lysår observeret

6. februar 2019

Her er et sprudlende område med nydannede stjerner i Den store Magellanske Sky, set med instrumentet Multi Unit Spectroscopic Explorer (MUSE), som er monteret på ESOs Very Large Telescope. Der er forholdsvis lidt støv i området, og MUSE har et ekstremt skarpt syn, så derfor ser man områdets fine detaljer, her i synligt lys.

Området her i Den store Magellanske Sky  (på engelsk Large Magellanic Cloud, eller blot LMC) lyser op i klare farver i billedet her, som er optaget med instrumentet Multi Unit Spectroscopic Explorer (MUSE) ESOs Very Large Telescope (VLT). Stedet på himlen har betegnelsen LHA 120-N 180B - blandt venner blot N180B. Det er den type tågeområde, som kaldes et H II onråde, og det er en frugtbar yngleplads for nye stjerner.

LMC er en satellitgalakse til Mælkevejen, og den kan hovedsagelig ses fra Jordens sydlige halvkugle. Den er 'kun' 160 000 lysår fra Jorden, så i astronomisk forstand er den lige ude på dørtrinnet. Ud over, at den altså er tæt på os, så er vi så heldige, at vi ser LMCs enlige spiralarm næsten fra oven, så vi kan se masser af detaljer som for eksempel N180B uden større besvær.

H II områder er interstellare skyer af ioniseret hydrogen - altså nøgne hydrogenatomkerner. I den slags områder dannes der nye stjerner, og de nydannede tunge stjerner er dem, der forårsager ioniseringen af det omgivende gas - det, der gør, at vi ser den smukke tåge. N180Bs afgrænsede facon skyldes, at den faktisk er en enorm boble af ioniseret hydrogen omgivet af fire mindre bobler.

Dybt inde i denne lysende sky har MUSE så fundet en jet, som bliver udsendt af en hurtigtflyvende stjerne - en tung og meget ung stjerne, som der omkring 12 gange tungere end Solen. Jetten har katalogbetegnelsen Herbig-Haro 1177, eller blot HH1177, og den viser vi i detaljer på et af de andre billeder her. Det er første gang en sådan jet er observeret i synligt lys udenfor Mælkevejen, fordi de normalt skjules af støvet omkring dem. Men i LMC er der forholdsvis lidt støv i det hele taget, så derfor er den synlig på billedet. Jetten er næsten 33 lysår lang, så det er en af de længste, som nogensinde er observeret.

HH 1177 kan fortælle os noget om stjernernes allertidligste tilværelse. Strålen er skarpt kollimeret; den spreder sig næsten ikke undervejs. Denne type jets står i forbindelse med skiver omkring stjernen, og dermed kan de fortælle os hvordan de meget unge stjerner bærer sig ad med at samle stoffet ind omkring dem og vokse. Astronomerne har fundet ud af, at både lette og tunge stjerner sender snævre stråler som HH 1177 ud, og at det sker med de sammen processer. Det tyder så på, at tunge stjerner kan dannes på samme måde som de lettere.

For nyligt er MUSE blevet stærkt forbedret, fordi instrumentet er blevet tilkoblet systemet, som hedder Adaptive Optics Facility , i vidvinkelindstillingen, som blev taget i brug for første gang i 2017. Adaptiv optik er den metode, som bruges på ESOs teleskoper for at udligne atmosfærens slørende virkning, så de tindrende stjerner bliver til skarpe punkter i høj forstørrelse. Siden de data, som udgør billedet her blev optaget, er endnu et system Narrow Field Mode, til snævre optagelser blevet taget i brug, og det gør, at MUSE nu ser næsten lige så skarpt som NASA/ESA Hubble rumteleskopet. Universet kan ses også fra jordoverfladen i større detalje end vi før har set det.

Forskningsresultaterne her er offentliggjort i en artikel med titlen “An optical parsec-scale jet from a massive young star in the Large Magellanic Cloud” i tidsskriftet Nature.

Forskerholdet består af A. F. McLeod (som var ansat ved University of Canterbury, New Zealand da dette arbejde blev udført, og som nu er ansat ved Department of Astronomy, University of California, Berkeley, og ved Department of Physics and Astronomy, Texas Tech University, USA), M. Reiter (Department of Astronomy, University of Michigan, Ann Arbor, USA), R. Kuiper (Institute of Astronomy and Astrophysics, University of Tübingen, Tyskland), P. D. Klaassen (UK Astronomy Technology Centre, Royal Observatory Edinburgh, UK) and C. J, Evans (UK Astronomy Technology Centre, Royal Observatory Edinburgh, UK).

ESO er den fremmeste fællesnationale astronomiorganisation i Europa, og verdens langt mest produktive jordbaserede astronomiske observatorium. 16 lande er med i ESO: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Irland, Italien, Nederlandene, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig, og desuden værtsnationen Chile. Australien er med som strategisk partner. ESO har et ambitiøst program, som gør det muligt for astronomer at gøre vigtige videnskabelige opdagelser. Programmet har focus på design, konstruktion og drift af stærke jordbaserede observatorier. Desuden har ESO en ledende rolle i formidling og organisering af samarbejde omkring astronomisk forskning. ESO driver tre enestående observatorier i verdensklasse i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO VLT, Very Large Telescope, som er verdens mest avancerede observatorium for synligt lys, samt to oversigtsteleskoper. VISTA, som observerer i infrarødt, er verdens største oversigtsteleskop, og VLT Survey Teleskopet er det største teleskop bygget til at overvåge himlen i synligt lys. ESO er en af de største partnere i ALMA, som er det største eksisterende astronomiprojekt. For tiden bygges ELT, et 39 m optisk og nærinfrarødt teleskop på Cerro Armazones, tæt ved Paranal. Det bliver "verdens største himmeløje".

Mere om VLT