Bringing news from across the Universe to children all around the world

Legenden om Terzan 5

7. september 2016

Forskere rammer ikke altid plet første gang, især når det kommer til at arbejde med fossiler. For eksempel har palæontologer (dinosaurforskere) lavet en lang række af morsomme fejltagelser.

De kunne ikke forestille sig, at et kæmpe firben, som Stegosaurus’en, havde en hjerne på størrelse med en fugls. Så de besluttede sig for, at der måtte være en ekstra hjerne gemt i dinosaurens numse/bagdel! (Info: dette viste sig at være meget forkert.)

Astronomer arbejder også med fossiler, men disse fossiler er meget ældre end dinosaurskeletter, og lige så svære at undersøge.

For omkring 40 år siden blev stjernehoben i dette rumfotografi (kaldet Terzan 5) opdaget. Der findes to kendte typer af stjernehobe: åbne stjernehobe og kuglehobe. Astronomer besluttede sig for, at Terzan 5 var en kuglehob. En som indeholder titusinder af gamle stjerner, der alle blev dannet omkring samme tidspunkt og ud af det samme materiale.

Men det viser sig, at Terzan 5 er en hob som ingen anden! Fordi alle stjernerne i åbne- og kuglehobe dannes på samme tid, er de alle lige gamle. Men denne hob indeholder to grupper af stjerner, som uden tvivl er forskellige - med en aldersforskel på omkring syv milliarder år!

For at en anden gruppe af stjerner kan dannes, må Terzan 5 have startet ud som enorm sky af stjernedannende materiale - nok til at danne mindst 100 millioner sole!

Med sine usædvanlige egenskaber er Terzan 5 et levende fossil fra de tidlige dage af Mælkevejen. De fleste forskere tror, at galakser dannes, når enorme klumper af gas slutter sig sammen. Og med fundet af dette fossil fra Mælkevejens tidlige dage, tyder det på, at teorien er rigtig!

Cool Fact

De ældste fossiler af livsformer, der er fundet, er 3,5 milliarder år gamle! Men det er ingen alder, når man sammenligner med kosmiske fossiler - det ældste fossil i Universet er 13,4 milliarder år gammel!

Dette er en oversættelse af ESO børne pressemeddelelse eso1630 lavet af ESON – et netværk af personer i ESO’s medlemslande, der er kontaktpunkter for medierne i forbindelse med ESO nyheder, pressemeddelelser mm. I Danmark er ESON repræsenteret af Tina Ibsen fra Tycho Brahe Planetarium i København.