Meddelelse

Paranal har fået 360° webkamera

12. september 2014

Et splinternyt højopløsningskamera til 360° optagelser er blevet installeret på ESOs Paranal observatorium i det nordlige Chile. Det er her, Very Large Telescope (VLT) er opstillet. Alle kan nu gå online for at se hele observatoriet - for første gang i høj opløsning - og desuden udsigten i det fjerne mod blandt andet Cerro Armazones, hvor E-ELT, det kommende nye teleskop bliver installeret.

Kameraet leverer hver time et 360° panorama med 16.000 pixels på internettet. Systemet, et NEOS360 kamera er installeret af firmaet Apical Technologies. Kameraet kan også levere højopløsnings zoomoptagelser af steder i området. og det er installeret på VLTI-bygningen [1].

Det nye kamera supplerer de nuværende webcams fra ESO. De viser billeder fra APEX, og fra Chajnantor plateauet i 5.000 m højde, hvor ALMA Array Operations Site (AOS) befinder sig, fra ALMA Operations Support Facility (OSF) near Toconao, og fra La Silla observatoriets all-sky camera, som viser billeder af nattehimlen.

Højopløsningsbillederne fra VLT kan nu findes på ESOs hjemmeside, på VLT siden, og zoomoptagelser af et Unit Telescope, af adskillige af Auxiliary Telescoperne, af VLT Survey Telescopet, Cerro Armazones, hvor E-ELT bygges, og også af den fjerne vulkan  Llullaillaco kan findes samme sted. Vulkanen ligger 190 kilometer fra Paranal, men kan tydeligt ses i den klare luft.

[1] Fra VLTIbygningen kombineres lyset fra hvert af teleskoperne på Paranal, så de kan fungere sammen som et enormt interferometer, ESO Very Large Telescope Interferometer (VLTI). Med det kan astronomerne se detaljer op til 25 gange klarere end med hvert af teleskoperne for sig.