Přehlídkové dalekohledy ESO

Mapování oblohy do nejjemnějších detailů

Na observatoři Paranal, kterou má ESO v severním Chile,  pracují dva nové a výkonné dalekohledy: Přehlídkový astronomický dalekohled pro viditelné světlo a infračervený obor neboli VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) a Přehlídkový dalekohled VST (VLT Survey Telescope) pro oblast viditelného světla. Jde pravděpodobně o nejvýkonnější jednoúčelové zobrazovací přehlídkové dalekohledy na světě a výrazně zvyšují potenciál pro nové objevy na paranalské observatoři.

Prohlídka Observatoře Paranal

Virtual Tour at ESO Very Large Telescope

Kliknutím na snímek se vydáte na virtualní prohlídku kolem dalekohledů VLT.

Živý pohled na dalekohled VST (aktualizováno během dne každou hodinu).

Navštivte Observatoř Paranal

Věda s přehlídkovými dalekohledy

Mnohé z nejzajímavějších astronomických objektů – od maličkých, ale potenciálně nebezpečných blízkozemních planetek až po nejvzdálenější kvasary – jsou vzácné. Jejich hledání připomíná hledání jehly v kupce sena. Největší dalekohledy, jako jsou VLT – Velmi velký dalekohled ESO (Very Large Telescope) – a Hubbleův kosmický dalekohled (NASA/ESA Hubble Space Telescope), mohou najednou zkoumat pouze maličký výsek oblohy. VISTA a VST jsou však konstruovány tak, aby fotografovaly rychle a do hloubky velké oblasti. Tyto dalekohledy v současnosti provádí celkem devět pečlivě naplánovaných přehlídek. Vytvoří přitom rozsáhlé archivy jak snímků, tak katalogů objektů, z nichž budou astronomové čerpat v nadcházejících desetiletích. Přehlídkové dalekohledy sehrají zásadní roli i v tom, že připraví cestu pro taková budoucí zařízení, jako jsou evropský Extrémně velký dalekohled (ELT, Extremely Large Telescope) a Webbův kosmický dalekohled JWST (James Webb Space Telescope).

Vědecké cíle přehlídek se dotýkají mnoha nejžhavějších problémů dnešní astrofyziky, od povahy temné energie až po hrozbu představovanou blízkozemními planetkami. Přehlídky budou provádět široké týmy astronomů z celé Evropy. Některé zahrnou většinu jižní oblohy, jiné se soustředí na menší oblasti.

Zajímavé objekty, které přehlídkové dalekohledy naleznou, se stanou cílem pro podrobné studie jak prostřednictvím sousedního VLT, tak pomocí dalších dalekohledů na zemském povrchu i ve vesmíru. Oba přehlídkové dalekohledy mají své kopule poblíž VLT a těší se ze stejně výjimečných pozorovacích podmínek i ze stejně vysoce účinného provozního modelu.

Jak VISTA, tak VST přinesou ohromné množství dat – jediný snímek pořízený dalekohledem VISTA má 67 megapixelů a obrázky z OmegaCAM na VST budou mít 268 megapixelů. Každou noc oba přehlídkové dalekohledy vyprodukují daleko víc dat než všechny ostatní přístroje na VLT dohromady. VST a VISTA společně vytvoří více než 100 terabytů dat ročně.

Více o přehlídkových dalekohledech ESO

Stars form in dense clouds of the interstellar medium, but even in these densest regions the pressure is comparable to the most tenuous vacuum created in a laboratory on Earth. In these clouds, the temperatures are below -200 degrees Celsius.
The Paranal observatory site is so remote that everything needed must be brought in specially. The 60 000 litres of water that are used per day are delivered by truck from Antofagasta.