Brengt nieuws vanuit het Heelal naar kinderen over de hele wereld

Het is mijn beurt om te schijnen!

25 april 2012

Kijk eens naar deze prachtige foto vol met sterren. Waar wordt je blik naar toegetrokken? Het heldere groepje blauwe en witte sterren, net links van het midden van de foto? Dat is een jonge sterrenhoop, die veel hete sterren bevat.

Klik nu op de foto om hem helemaal te kunnen bekijken. De schitterende sterrenhoop staat nu linksboven. Je ziet nog veel meer prachtige dingen, zoals de rode gaswolk onderaan.

De sterrenhoop staat in de buurt van een veel grotere gaswolk in het heelal, de Adelaarnevel - die is hier niet te zien. Op foto's van de Adelaarnevel valt deze sterrenhoop helemaal niet meer op!

Astronomen nemen vaak foto's van kleine stukken van de sterrenhemel. Objecten die normaal niet opvallen, zien we dan juist heel goed.  Probeer het zelf maar eens: gebruik je handen om delen van de foto af te dekken. Je ziet dan weer heel andere dingen. Heb je op deze manier iets ontdekt dat je eerder niet was opgevallen?

Geinig weetje: Dit is de laatste foto die de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) heeft gepubliceerd. ESO heeft duizenden foto's op zijn website! De top-100 staat hier:www.eso.org/public/images/archive/top100

Dit is de kinderversie van ESO-persbericht eso1218.