eso1231uk — Фото-реліз

Блакитний вир на небесній ріці

Ідилічна галактика є притулком для бурхливих явищ

1 серпня 2012 р.

Нове зображення, одержане за допомогою Дуже Великого Телескопа (VLT) ESO, показує галактику NGC 1187. Ця миловидна спіраль знаходиться на відстані близько 60 мільйонів світлових років від Землі в сузір'ї Ерідану (Небесна Ріка). NGC 1187 протягом останніх тридцяти років була притулком двох вибухів наднових, останній із котрих мав місце в 2007 році. Дане зображення галактики наразі є найбільш детальним.

Галактика NGC 1187 [1] розглядається майже навзнаки на даному новому зображенні від VLT, що дає нам гарне уявлення про її спіральну структуру. Можна побачити десь біля половини дюжини спіральних рукавів, кожен із яких містить велику кількість газу та пилу. Голубуваті утворення в спіральних рукавах вказують на наявність молодих зірок, народжених в хмарах міжзоряного газу.

Заглядаючи в центральні зони галактики, ми бачимо її так званий "балдж", що світиться жовтим. Ця частина галактики головно складається зі старих зірок, газу та пилу. У разі NGC 1187, в її центральній частині не кругла опуклість, а тонка центральна перетинка. Вважається, що подібні структури виступають в якості механізмів переміщення газу зі спіральних рукавів до галактичного центру, через що там підсилюється зореутворення.

За межами галактики можна побачити багато слабких і більш далеких галактик. Деякі із них навіть світяться крізь диск NGC 1187. Їх відтінки головно червонуваті на відміну від блакитних зоряних скупчень набагато ближчого об'єкту.

NGC 1187 виглядає спокійною та незмінною, але від 1982 року в ній мали місце два вибухи наднових. Наднова (зоря) - це неймовірно потужний зоряний вибух, результат смерті масивної зорі, або білого карлика в подвійній зоряній системі [2]. Наднові зорі є одними із найбільш енергетичних подій у Всесвіті. Вони настільки яскраві, що навіть короткочасно можуть затьмарити цілу галактику, перш ніж зникнуть із поля зору протягом декількох тижнів або місяців. За цей короткий період наднова випромінює стільки енергії, скільки Сонце випромінить на протязі всього свого життя.

Першу наднову в NGC 1187 - SN 1982R [3] було виявлено в обсерваторії ESO Ла Сілла ESO у жовтні 1982 року, а зовсім недавно, в 2007 році астроном-аматор Берто Монар у Південній Африці побачив другу наднову SN 2007р. Науково-дослідна група астрономів згодом провела детальне дослідження SN 2007Y, а після відстежувала цю наднову протягом року із використанням різних телескопів [4]. Дане нове зображення NGC 1187 було створене із спостережень, виконаних у рамках даного дослідження: в нижній частині зображення, ви можете побачити її після періоду максимальної яскравості.

Дані були отримані за допомогою інструменту FORS1 на Дуже Великому Телескопі (VLT) ESO в обсерваторії Паранал в Чилі.

[1] Ця галактика була відкрита Вільямом Гершелем ​​в Англії у 1784 році.

[2] В одних випадках, спалахи наднових відбуваються в кінці життя масивної зорі, маса якої перевершує сонячну не менше восьми разів: коли ядерне паливо виснажується, зоря стає не в змозі протидіяти гравітаційному колапсу, що й спонукає надзвичайно сильний вибух. Крім того, вибух наднової може також відбутися в подвійній зоряній системі, в котрій вуглецево-кисневий білий карлик висмоктує матерію із більш масивної зорі-компаньйона. Коли досягнута достатня кількість речовини, зоря починає руйнуватися, викликаючи вибух наднової.

[3] Міжнародна Астрономічна Спілка присуджує імена надновим після їх виявлення. Назва утворюється із року відкриття та кількох літер. Перші 26 наднових кожного року отримують великі літери від А до Z, а всі наступні - дві малі літери.

[4] Подальша інформаці про SN 2007Y доступна у статті від Stritzinger та ін.

ESO, Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 40 метрового класу Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим в світі оком у небо".

Назва:NGC 1187