eso1203uk — Науковий реліз

El Gordo — "гладке" далеке скупчення галактик

10 січня 2012 р.

Надзвичайно гаряче молоде масивне скупчення галактик, найбільше із числа коли-небудь побачених у далекому Всесвіті, було досліджене міжнародною науково-дослідною групою із використанням Дуже Великого Телескопа (VLT) ESO, що в пустелі Атакама (Чилі), Рентгенівської Обсерваторії "Чандра" від NASA та Атакамського Космологічного Телескопа. Нові результати оголошені 10 січня 2012 на 219-му засіданні Американського Астрономічного Товариства в Остіні (штат Техас, США).

Нещодавно виявлене ​​скупчення галактик [1] отримало прізвисько "Ель Гордо" - це значить "великий" або "товстий" на іспанській мові. Воно складається із двох окремих менших скупчень, котрі стикаються зі швидкістю в кілька мільйонів кілометрів на годину, перебуваючи від нас настільки далеко, що їх світло подорожувало протягом семи мільярдів років, щоб досягти Землі.

"Дане скупчення є найбільш масивним та найбільш гарячим, а також воно випускає найсильніше рентгенівське випромінювання із числа всіх скупчень, нині відкритих на цій відстані або за її межами", - сказав очільник досліджень Феліпе Mенанто із Університету Рутгерса (Rutgers University). "Ми присвятили багато нашого часу спостереженням Ель Гордо і я радий, що наша ставка окупилася і ми виявили це дивовижне зіткнення скупчень".

Скупчення галактик є найбільшими об'єктами Всесвіту, котрі гравітаційно тримаються разом. Процеси їх формування, коли невеликі групи галактик зливаються воєдино, значно залежать від кількості темної матерії та темної енергії у Всесвіті в ті часи. Ось тому вивчення скупчень може пролити певне світло на ці загадкові складники космосу.

"Гігантські скупчення галактик подібні до цього - саме те, що ми прагнули знайти",- сказав дослідник Джек Хьюз, котрий також із Університету Рутгерса. "Ми хочемо побачити із використанням найкращих космологічних моделей сьогодення, як ми розуміємо процеси утворення цих надзвичайних об'єктів".

Вчені виявили, що Ель Гордо спотворює космічне мікрохвильове фонове випромінювання. Це слабке світіння є залишком першого світла від "Великого Вибуху" надзвичайно гарячого щільного першоджерела Всесвіту близько 13.7 мільярда років тому. Це залишкове випромінювання наразі взаємодіє з електронами гарячого газу в скупченнях галактик, цим спотворюючи фонове світіння, котре спостерігають на Землі [2]. Чим щільніше та більше скупчення, тим більший даний ефект. Ель Гордо було взяте до уваги із дослідження реліктового випромінювання при допомозі Атакамського Космологічного Телескопа [3].

Науково-дослідна група використала Дуже Великий Телескоп (VLT) ESO для вимірювання швидкостей галактик у цьому величезному зіткненні cкупчень, а також для вимірювання відстані до нього від Землі. Окрім того, для вивчення гарячого газу у скупченні була використана Рентгенівська Обсерваторія "Чандра" від NASA.

Хоча скупчення за розмірами як Ель Гордо та настільки віддалені, зустрічаються дуже рідко, автори кажуть, що нові результати як і раніше відповідають нинішньому розумінню появи Всесвіту, згідно якого він виникнув у результаті "Великого Вибуху" і головно складений із темної матерії та темної енергії.

Ель Гордо швидше за все утворилося так само, як скупчення "Куля" (Bullet Cluster)- видовищне скупчення взаємодіючих галактик, котре майже на чотири мільярди світлових років ближче до Землі. В обох скупченнях є свідчення, що звичайна матерія, котра головно складається із гарячого газу, який активно випускає рентгенівське проміння, була "відірвана" від темної матерії. Гарячий газ був уповільнений через зіткнення, а темна матерія ні.

"Це вперше, коли ми виявили систему як скупчення "Куля" на такій великій відстані", - сказав Крістобаль Сіфон із Папського Католицького Університету Чилі (PUC) в Сантьяго. "Це схоже на стару приказку: Якщо ви хочете зрозуміти, куди ви йдете, ви повинні знати, де ви були".

[1] Реєстрова назва скупчення ACT-CL J0102-4915. Перша частина назви вказує, що це скупчення галактик знайдене за допомогою даних від Атакамського Космологічного Телескопа, а друга частина вказує на координати розташування об'єкта на небі: у даному випадку - у південному сузір'ї Фенікса.

[2] Явище має назву "ефект Сюняєва-Зельдовіча" (SZ) в честь радянських астрономів Рашіда Сюняєва та Якова Зєльдовіча, котрі передбачили його у кінці 1960-х років.

[3] Атакамський Космологічний Телескоп (ACT) - це 6 м телескоп, котрий перебуває на горі Токо в пустелі Атакама на пічночі Чилі неподалік від місця знаходження ALMA. Він призначений для оглядів неба в діапазоні мікрохвиль із високою роздільною здатністю з метою вивчення "реліктового" космічного мікрохвильового фонового випромінювання.

Дані результати про El Gordo оголошені 10 січня 2012 на 219-му засіданні Американського Астрономічного Товариства в Остіні (штат Техас). Стаття “The Atacama Cosmology Telescope: ACT-CL J0102−4915 ‘El Gordo’, A Massive Merging Cluster at Redshift 0.87” від Felipe Menanteau та ін, опис цих результатів був прийнятий для публікації в журналі The Astrophysical Journal.

Науково-дослідна група у складі Felipe Menanteau (Rutgers University, USA), John P. Hughes (Rutgers), Crisóbal Sifón (Pontificia Universidad Católica de Chile [PUC]), Matt Hilton (University of Nottingham, UK), Jorge González (PUC), Leopoldo Infante (PUC), L. Felipe Barrientos (PUC) , Andrew J. Baker (Rutgers) , Sudeep Das (University of California, Berkeley, USA; Princeton University, USA), Mark J. Devlin (University of Pennsylvania, USA), Joanna Dunkley (Oxford University, UK) , Adam D. Hincks (Princeton University), Arthur Kosowsky (University of Pittsburgh, USA) , Danica Mardsen (University of Pennsylvania), Tobias A. Marriage (The Johns Hopkins University, Baltimore, USA) , Kavilan Moodley (University of KwaZulu-Natal, Durban, South Africa), Michael D. Niemack (NIST, Boulder, USA) , Lyman A. Page (Princeton University) , Erik D. Reese (University of Pennsylvania) , Neelima Sehgal (Stanford University, USA), Jon Sievers (University of Toronto, Canada) , David N. Spergel (Princeton University), Suzanne T. Staggs (Princeton University) and Edward Wollack (Goddard Space Flight Center, USA).

Felipe Menanteau