eso1147uk — Науковий реліз

Виберіть мову:

VLT знаходить зорю, котра дуже швидко обертається

5 грудня 2011 р.

Дуже Великий Телескоп (VLT) ESO знайшов зорю, котра дуже швидко обертається навколо своєї осі. Ця масивна яскрава молода зоря знаходиться в сусідній галактиці - в Великій Магеллановій Хмарі на відстані близько 160 000 світлових років від Землі. Астрономи вважають, що в минулому зоря ймовірно була викинута з подвійної зоряної системи в результаті вибуху її супутника.

Міжнародна наукова група астрономів використала Дуже Великий Телескоп (VLT) ESO в обсерваторії Паранал (ESO, Чилі), щоб зробити огляд наймасивніших та найяскравіших зірок в туманності Тарантул (eso1117), котра у Великій Магеллановій Хмарі. Серед багатьох яскравих зірок у цих зоряних яслах, вчені відзначили одну зорю, котра називається VFTS 102 [1]: лінійна швидкість її обертання становить більше двох мільйонів кілометрів на годину. Це більш ніж в триста разів швидше, ніж у нашого Сонця [2] і дуже близько до моменту, коли зоря роздирається за рахунок відцентрових сил. VFTS 102 є найбільш верткою зорею із числа відомих на сьогоднішній день [3].

Астрономи також виявили, що ця зоря, маса котрої становить близько 25 мас Сонця і яка приблизно в сто тисяч разів яскравіша від нього, рухається в просторі зі швидкістю, яка значно відрізняється від такої у своїх сусідів [4].

"Приголомшлива швидкість обертання і незвичайний рух у порівнянні з навколишніми зірками привело нас до питання, якими були ранні етапи життя цієї зорі. Ми були в підозрах." пояснює Філіп Дафтон (Королівський Університет Белфаста, Північна Ірландія, Великобританія), провідний автор статті про результати досліджень.

Ця різниця в швидкості може означати, що VFTS 102 є зорею-утікачкою: вона були викинута з подвійної зоряної системи після того, коли її супутник вибухнув як наднова. Ця ідея підкріплюється іще двома підказками: пульсар та пов'язаний залишок наднової в його околицях [5].

Науково-дослідна група розробила ймовірну історію розвитку цієї дуже незвичайної зорі. Можливо, що зоря почала своє життя як один з компонентів подвійної зоряної системи. Коли обидві зорі перебувають доволі близько, потік газу від компаньйона може передаватися зорі, в процесі чого швидкість її обертання постійно збільшується. Це пояснило б один незвичайний факт: чому зоря обертається так швидко. Після короткого життя близько десяти мільйонів років, масивний супутник вибухнув як наднова. Це могло б пояснити характерну газову хмару поблизу, відому як залишок наднової. Вибух також призвів до викиду зорі та міг би пояснити третю аномалію - різницю між швидкостями її та інших зірок в її околицях. Якби таке трапилось, масивний супутник перетворився б на пульсар, який спостерігається сьогодні і що завершує рішення головоломки.

Хоча астрономи поки що не можуть бути впевнені, що все саме так сталося, Дафтон укладає: "Це захоплююча історія, оскільки вона пояснює кожну з незвичайних особливостей, які ми бачили. Ця зоря однозначно показує нам несподівані сторони короткого але показного життя наймасивніших зірок".

[1] Назва VFTS102 відноситься до VLT-FLAMES Tarantula Survey, проведеного із використанням Fibre Large Array Multi Element Spectrograph (FLAMES) встановленому на Дуже Великому Телескопі (VLT) ESO.

[2] Подорож літаком на такій швидкості займе близько однієї хвилини, щоб облетіти навколо Землі по екватору.

[3] Деякі зірки закінчують своє життя як компактні об'єкти, такі як пульсари (див. примітку [5]), що можуть обертатися набагато швидше, ніж VFTS 102, але вони значно менші та щільніші і не світяться від термоядерних реакцій як звичайні зорі.

[4] VFTS 102 рухається зі швидкістю приблизно в 228 кілометрів на секунду, що на 40 км/с повільніше, ніж інші подібні зірки в оточенні.

[5] Пульсари є результатом наднових. Ядро зірки стискається до дуже малих розмірів, внаслідок чого створюється нейтронна зоря, котра дуже швидко обертається і випускає потужні струмені випромінювання. Ці струменя створюють регулярний "пульс", завдяки цьому із Землі видно, як зоря обертається навколо своєї осі. Зв'язаний залишок наднової є характерною газовою хмарою, котра розширюється від ударної хвилі в результаті переходу зорі в нейтронну.

Дане дослідження було представлено у статті в Astrophysical Journal Letters, “The VLT-FLAMES Tarantula Survey: The fastest rotating O-type star and shortest period LMC pulsar — remnants of a supernova disrupted binary?”, від Philip L. Dufton та ін.

Науково-дослідна група у складі P.L. Dufton (Astrophysics Research Centre, Queen’s University Belfast (ARC/QUB), UK), P.R. Dunstall (ARC/QUB, UK), C.J. Evans (UK Astronomy Technology Centre, Royal Observatory Edinburgh (ROE), UK), I. Brott (University of Vienna, Department of Astronomy, Austria), M. Cantiello (Argelander Institut fur Astronomie der Universitat Bonn, Germany, Kavli Institute for Theoretical Physics, University of California, USA), A. de Koter (Astronomical Institute ‘Anton Pannekoek’, University of Amsterdam, The Netherlands), S.E. de Mink (Space Telescope Science Institute, USA), M. Fraser (ARC/QUB, UK), V. Henault-Brunet (Scottish Universities Physics Alliance (SUPA), Institute for Astronomy, University of Edinburgh, ROE, UK), I.D. Howarth (Department of Physics & Astronomy, University College London, UK), N. Langer (Argelander Institut fur Astronomie der Universitat Bonn, Germany), D.J. Lennon (ESA, Space Telescope Science Institute, USA), N. Markova (Institute of Astronomy with NAO, Bulgaria), H. Sana (Astronomical Institute ‘Anton Pannekoek’, University of Amsterdam, The Netherlands), W.D. Taylor (SUPA, Institute for Astronomy, University of Edinburgh, ROE, UK).

Philip Dufton