eso1119uk — Організаційний реліз

Перші зображення від Оглядового Телескопа VLT

VST та 268 мегапіксельна OmegaCAM розпочали роботу

8 червня 2011 р.

Оглядовий Телескоп VLT (VST) - останнє поповнення в обсерваторії ESO Паранал, зробив своїм першим релізом вражаючі види південного неба. VST є сучасним 2.6 м телескопом з величезною 268 мегапіксельною камерою OmegaCAM в своєму осерді, котра призначена для швидкого та дуже якісного відображення неба. Це телескоп оптичного діапазону, який чудово доповнює оглядовий інфрачервоний телескоп VISTA ESO. Нові зображення туманності Омега і кульового скупчення Омега Центавра продемонстрували силу VST.

Новий телескоп та камера

Оглядовий Телескоп VLT(VST) є останнім телескопом, доданим до обсерваторії ESO Паранал, котра в пустелі Атакама, що у північній частині Чилі. Він розташований в безпосередній близькості від чотирьох телескопів групи VLT на вершині гори Паранал, під чистим небом одного з найкращих спостережних місць на нашій планеті. VST є оглядовим телескопом з великим полем зору, в два рази ширшим, ніж повний Місяць. Це найбільший у світі телескоп, призначений виключно для огляду неба у видимому світлі. Протягом наступних декількох років, VST і його камера OmegaCAM будуть проводити кілька дуже докладних оглядів південного неба. Всі спостережні дані будуть оприлюднені.

"Я дуже радий бачити вражаючі перші зображення від VST і OmegaCAM. Унікальне поєднання VST та інфрачервоного оглядового телескопа VISTA дозволить розпізнати багато цікавих об'єктів для їх наступних більш докладних спостережень з потужними телескопами VLT ", говорить Тім де Зеу, Генеральний Директор ESO.

"Проект VST подолав багато труднощів і зараз він віддячив своєю неперевершеною якістю зображення, виправдав очікування астрономічного співтовариства та зусилля багатьох людей із INAF, котрі приймали участь у його будівництві. Я дуже радий бачити VST в роботі", додає Томмазо Maccacaro, ректор Італійського Національного Інституту Астрофізики (INAF).

Програма VST є спільним підприємством між Osservatorio Astronomico di Capodimonte (INAF, Неаполь, Італія) [1] та ESO. INAF розробив і побудував телескоп у співпраці з лідерами італійської промисловості, а ESO несе відповідальність за місце розташування та будівельні роботи на об'єкті. OmegaCAM, або ж камера VST, була розроблена і побудована у співпраці інститутів в Нідерландах, Німеччині та Італії [2] з основним внеском від ESO. Новий об’єкт буде управлятися ESO, котра також буде архівувати та поширювати дані від телескопа.

VST є сучасним 2.6 м телескопом з системою адаптивної оптики, котра весь час ідеально позиціонує дзеркала. За своєю суттю, позаду великих лінз, котрі забезпечують найкращу якість зображення [3], знаходиться 770 кг камера OmegaCAM, побудована із 32 одиниць ПЗЗ приймачів [4], загерметизованих у вакуумі, котрі в сукупності й створюють 268 мегапіксельні зображення [5].

Перші зображення

Телескоп та камера були розроблені, щоб в повній мірі використовувати високу якість неба над горою Паранал.

"Приголомшливі знімки були одержані VST і OmegaCAM завдяки напруженій роботі багатьох груп зі всієї Європи протягом багатьох років. В даний час ми очікуємо багатий урожай несподіваних наукових відкриттів від оглядів VST", додає Massimo Capaccioli, провідний дослідник проекту VST.

Перше випущене зображення показує вражаючі області зореутворення Messier 17, також відомої, як туманність Омега або туманність Лебідь, так, як ми їх ніколи раніше не бачили. Ця ефектна область газу, пилу і гарячих молодих зірок знаходиться в самому серці Чумацького Шляху в сузір'ї Стрільця. Поле зору VST настільки велике, що вся туманність, в тому числі і її слабкі зовнішні частини, захоплюються, що зберігає чудову точність передачі всього її зображення.

Друге випущене зображення може бути найкращим, із коли-небудь зроблених, портретом кульового зоряного скупчення Омега Центавра. Це найбільше кульове скупчення в небі, але навіть дуже широке поле зору VST та OmegaCAM не може охопити слабкі зовнішні області цього видовищного об'єкта. Дане зображення, яке вміщує близько 300 000 зірок, демонструє відмінну роздільну здатність VST.

Огляди

VST, протягом найближчих п'яти років, проведе три загальнодоступних огляди неба [6]. Огляд KIDS одержить зображення декількох регіонів неба подалі від Чумацького Шляху. Він продовжить дослідження темної матерії, темної енергії і еволюції галактик, а також знайде багато нових скупчень галактик та квазарів із великим червоним зміщенням. Огляд VST ATLAS охопить дещо більшу площу неба і зосередить увагу на розумінню темної енергії та на підтримці більш докладного вивчення з використанням VLT та інших телескопів. Третій огляд, VPHAS +, буде приймати зображення центральної площини Чумацького Шляху для побудови мапи структури галактичного диска і його історії зореутворення. VPHAS + видасть каталог для близько 500 мільйонів об'єктів та відкриє багато нових взірців незвичайних зірок на всіх етапах їх еволюції.

Обсяг даних від OmegaCAM буде великим. Буде продукуватися близько 30 терабайт вихідних даних на рік, котрі надходитимуть в європейські центри обробки даних [7]. Для обробки дуже великого потоку даних, в Гронінгені та Неаполі були розроблені нові складні системи програмного забезпечення. Кінцеві продукти обробки даних міститимуть величезні списки знайдених об'єктів, а також і зображення. Все це буде доступним для астрономів з усього світу для проведення наукового аналізу.

"Поєднання великого поля зору, високої якості зображення та дуже ефективної роботи схеми VST буде продукувати величезне багатство інформації, яка буде сприяти багатьом областях астрофізики ", укладає Konrad Kuijken, глава консорціуму OmegaCAM.

[1] VST розроблений в астрономічній обсерваторії INAF в Каподімонте, в Неаполі. Всі компоненти, крім основної оптики, котра була поставлена російським підприємством ЛЗОС, побудовані італійською промисловістю. INAF здійснювала будівництво та монтаж телескопа в обсерваторії Паранал. Робота була виконана за участю керівника проекту G. De Paris та AIV менеджера D. Fierro, членів INAF Департаменту Національних Проектів INAF, Монте-Маріо, Риму, Італії. Керівником проекту на нинішньому етапі введення в експлуатацію є P. Schipani, котрий від INAF-Каподімонте обсерваторії. Він колишній інженер проекту VST, на разі очолює команду головно із обсерваторій Неаполя та Падуї. Система програмного забезпечення для обробки даних VST у Неаполі була розроблена A. Grado.

[2] OmegaCAM консорціум складається з інститутів у Нідерландах (NOVA, зокрема Kapteyn Institute / OmegaCEN Groningen та Лейденської обсерваторії), у Німеччині (зокрема, університетські обсерваторії в Мюнхені, Геттінгені і Бонні) та Італії (INAF, зокрема обсерваторії Падуї та Неаполя). ESO Optical Detector Team забезпечує роботу детектора системи. OmegaCAM очолює PI K. Kuijken (Groningen and Leiden University) та co-PI’s R. Bender (Munich USM/MPE) і E. Cappellaro (INAF, Osservatorio Astronomico di Padova), управління проектами здійснюють B. Muschielok та R. Häfner (University Observatory of the Ludwig-Maximilians University Munich) та система обробки даних, Astro-WISE, розроблена OmegaCEN-NOVA під керівництвом E.A. Valentijn (Groningen).

[3] Оптика телескопа також проводить поправки на дисперсію атмосфери Землі.

[4] Камера також містить додаткові ПЗЗ-матриці, які працюють із системами телескопа, щоб контролювати ведення та системи адаптивної оптики.

[5] Для вимірювання кольору об'єктів в небі, різні дуже великі скляні фільтри можуть автоматично ковзати перед детекторами. Кожен фільтр за розміром більше 30 см на сторону. Більшість з них мають спеціальні покриття, які забезпечують дуже малі втрати світла. Також наявний дуже великий затвор, що складається з двох лопатей, котрі використовуються, щоб блокувати світло під час зчитування детекторів.

[6] Детальніше про відкриті огляди VST на http://www.eso.org/sci/observing/policies/PublicSurveys/sciencePublicSurveys.html

[7] VST/OmegaCAM огляди будуть використовувати нові виділені швидкі міжконтинентальні лінії передачі даних між Паранал та Європою, котрі були створені за підтримкою Європейської Спілки (eso1043).

В даний час, ESO планує 42-метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим в світі оком в небо".

Prof. Massimo Capaccioli