ann13022-uk — Сповіщення

Величезна мапа далекого Всесвіту наполовину готова

Дослідження із VLT визначило положення 55 000 галактик

12 березня 2013 р.

Найбільший в історії проект зі створення трьохвимірної мапи Всесвіту, в якому були задіяні телескопи ESO, вже на половині шляху до свого завершення. Міжнародна науково-дослідна група астрономів використовувала прилад VIMOS на Дуже Великому Телескопі (VLT) ESO для вимірювання відстаней до 55 000 галактик [1] у рамках частини досліджень VIPERS [2]. Одержані дані вже дозволили їм створити чудовий тривимірний вигляд розподілу галактик у просторі молодого Всесвіту, котрий докладно свідчить про складну павутину його великомасштабної структури.

Вивчаючи космічне хитросплетіння, можна перевірити теорії формування та розвитку Всесвіту. Це також допоможе відстежити властивості таємничої темної енергії, котра зумовлює прискорення розширення Всесвіту. Побудовою графіку зростання великомасштабної структури з часом, вчені також можуть перевірити точність загальної теорії відносності Ейнштейна, або при потребі навіть її переглянути.

Наразі VIPERS є найбільш докладним оглядом галактик, котрі видно від моменту, від якого і до сьогодні, як це астрономи вважають, у Всесвіті почала домінувати темна енергія. Це сталося, коли його вік становив приблизно від п'яти до дев'яти мільярдів років, що приблизно половина від нинішнього віку 13.7 мільярда років. Хоча огляд іще не завершений, VIPERS вже надав цікаві наукові результати, в числі котрих перша оцінка нинішніх темпів зростання великомасштабної структури та найкращий перепис середнього числа масивних галактик на поточний період історії Всесвіту.

На цьому тижні, щоб відзначити дану віху, група представить кілька документів, котрі описують дослідження та перші результати для публікацій в наукових журналах. Результати VIPERS оприлюднюються для використання астрономами по всьому світі. Поточний каталог галактичних відстаней побачить світ у вересні цього року.

[1] Світло від кожної галактики було розщеплене в VIMOS на його складові кольори. Опрацювання даних ретельного аналізу дозволило астрономам визначити "червоний зсув", тобто як швидко галактики рухаються від нас. У свою чергу, це визначає відстані до галактик, що в поєднанні із їх положеннями на небі, визначає місця розташування у Всесвіті.

[2] VIPERS є частиною VIMOS Public Extragalactic Redshift Survey. Додаткову інформацію можна отримати тут.

Luigi Guzzo