eso1250tr — Görüntülü Bülten

VLT Tarama Teleskopu’ndan Kuruluş Armağanı Karina Bulutsusu

06 Aralık 2012

Yıldız oluşum bölgesi Karina Bulutsusu’nun göz alıcı yeni bir görüntüsü ESO’nun Paranal Gözlemevi’nde bulunan VLT Tarama Teleskopu ile elde edildi ve bugün Naples’te kuruluş yıldönümüne rastlayan tarihte yayınlandı. Görüntü Şili Başbakanı Sebastián Piñera’nın yardımıyla gözlemevini ziyaret ettiği 5 Haziran 2012 günü alındı.

ESO’nun Şili’deki Paranal Gözlemevi’nde bulunan en yeni teleskopunun — VLT Tarama Teleskopu (VST) — açılışı bugün İtalya’nın Naples kentindeki İtalyan Ulusal Astrofizik Enstitüsü’nde gerçekleştirilmişti. Törene Naples belediye başkanı Luigi De Magistris, INAF Başkanı Giovanni Bignami, ESO Temsilcisi Bruno Leibundgut ve Roberto Tamai, ve teleskopun ana organizatörü INAF ve Naples Devlet Üniversitesi’nden Massimo Capaccioli katıldı.

VST son teknoloji ürünü 2.6-metre ayna çaplı bir teleskopu olup, üzerinde dev 268-megapiksellik OmegaCAM kamerası bulunmaktadır. Gökyüzünü çok kısa sürede haritalamak ve çok keskin görüntüler almak için tasarlanmıştır. VST ESO ve INAF arasındaki ortak bir girişimdir ve OmegaCAM ise OmegaCAM konsorsiyumu tarafından sağlanmıştır [1]. Bu teleskop dünya üzerinde özellikle gökyüzünü görünür dalgaboyunda taramayı amaçlayan en büyük teleskoptur (eso1119). Teleskopun yıldönümü için Karina Bulutsusu’nun etkileyici bir görüntüsü alındı.

Yıldız oluşum bölgesi güney gökküresindeki en göze çarpan ve en çok görüntülenen nesnelerinden biridir. Çoğu kez ESO teleskoplarınca görüntülenmiştir (eso1208, eso1145, eso0905). Bununla birlikte, parlayan gaz buluyu çok büyüktür ve çoğu büyük teleskop tarafından tek seferde küçücük bir alanından fazlasını görüntülemek oldukça zordur. Bu nedenle burası VLT Tarama Teleskopu ve büyük kamerası, OmegaCAM için ideal bir hedeftir. VST çok net görüntüler çekebilmektedir çünkü mükemmel bir yerleşkeye ve yüksek kaliteli optik bileşenlere sahiptir. Ancak, gökyüzünü taramak için tasarlanmıştır, ayrıca çok geniş bir görüş alanına sahiptir, neredeyse tek bir görüntüde tüm Karina Bulutsusu’nu görüntüleyebilmektedir.

Bu nesne 5 Haziran 2012 tarihinde (eso1223) Şili Başbakanı Sebastián Piñera ile eşi Cecilia Morel’in VST gözlemlerine katıldıkları özel ziyaret sırasında olağan bir gözlem hedefiydi. Başkanın yardımıyla çekilen görüntü daha önce VST ile üretilen Karina Bulutsusu görüntüleri ile birleştirilerek, bu nesnenin şimdiye kadarki en detaylı ve zengin renklere sahip görüntüsü meydana getirildi.

Karina Bulutsusu yeryüzünden 7500 ışık-yılı uzaklıkta Karina takımyıldızı doğrultusunda yer alan bir yıldız doğum evidir [2]. Parlayan gaz ve toz bulutu yeryüzüne en yakın yıldız oluşum bölgelerinden birisidir ve bilinen en parlak ve en büyük kütleli yıldızlardan bazılarına ev sahipliği yapmaktadır. Karina Bulutsusu gökbilimciler için şiddetli yıldız oluşumlarını ve yıldız yaşamlarının erken dönemlerini çalışabilecekleri mükemmel bir laboratuvardır.

Görüntüdeki çarpıcı kırmızı renk bulutsuda bulunan çok sayıdaki genç ve sıcak yıldızlardan çıkan şiddetli mor-ötesi ışığın ısıttığı hidrojen gazından kaynaklanmaktadır [3]. Diğer renkler, gaz içerisindeki diğer gazlar nedeniyledir ve bunlar da görünür ışık dalgaboyundadırlar, çoğu toz bulutu gibi. Görüntünün merkezinin hemen üst tarafında parlak yıldız Eta Karina (eso0817) yer almaktadır. Bu dev ve oldukça kararsız yıldız ondokuzuncu yüzyılda dikkat çekici bir şekilde parlayarak gelecekteki bir süpernova patlaması için iyi bir aday konumuna gelmiştir.

[1] VST programı INAF - Capodimonte Gökbilim Gözlemevi, Naples, İtalya ve ESO arasındaki ortak bir girişimdir. INAF teleskopu lider İtalyan sanayi kuruluşları ile ortaklık yaparak tasarlamış ve inşa etmiştir ve ESO yerleşkedeki inşa ve işletme işlerinden sorumludur. VST’nin kamerası OmegaCAM, Hollanda, Almanya ve İtalya ile ESO’dan gelen katkılarla ortak bir konsorsiyum tarafından inşa edilmiştir. Yeni tesis ESO tarafından işletilmekte, teleskoptan alınan veriler arşivlenip dağıtılmaktadır. Daha fazla ayrıntı için eso1119’a bakabilirsiniz.

[2] Mitolojide Karina, Jason ve Argonauts’un ünlü Argo gemisinin omurgasıdır.

[3] Hidrojen salımını gözlemek için özel olarak bir filtre VPHAS+ Konsorsiyumu tarafından üretilmiştir.

2012 yılı Avrupa Güney Gözlemevi'nin (ESO) kuruluşunun 50. yılını temsil etmektedir. Avrupa Güney Gözlemevi ESO, Avrupa'daki en önemli hükümetlerarası gökbilim kuruluşudur ve dünyanın en üretken gökbilim gözlemevidir. 15 ülke tarafından desteklenmektedir: Avusturya, Belçika, Brezilya, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Finlandiya, Almanya, İtalya, Hollanda, Portekiz, İspanya, İsveç, İsviçre ve İngiltere. Tasarıma, inşaya ve önemli bilimsel keşiflere olanak sağlayan güçlü yer tabanlı gözlem faaliyetlerine odaklanan iddialı bir program yürütmektedir. ESO ayrıca gökbilim araştırmalarında teşvik edici ve düzenleyici bir dayanışma konusunda öncü bir rol oynamaktadır. ESO Şili'nin Atacama Çölü bölgesinde benzeri olmayan üç adet birinci sınıf gözlem yerleşkesi işletmektedir: La Silla, Paranal ve Chajnantor. ESO Paranal'da dünyanın en gelişmiş optik gökbilim gözlemevi olan Çok Büyük Teleskop'u (Very Large Telescope), ve iki tarama teleskopu işletmektedir. Kırmızı ötesi gözlem teleskopu VISTA dünyanın en büyük tarama teleskopudur ve VLT tarama teleskopu (VST) ise sadece görünür ışıkta gökyüzünü taramak için tasarlanan dünyanın en büyük teleskopudur. ESO varolan en büyük gökbilim projesi ve devrimsel gökbilim teleskopu ALMA'nın Avrupalı ortağıdır. ESO şu anda "gökyüzünü izleyen dünyanın en büyük gözü" olacak 39-metre ayna çaplı Avrupa Aşırı Büyük optik/yakın kırmızı ötesi Teleskopu, E-ELT'yi inşa etmeyi planlıyor.

Çağ Üniversitesi Uzay Gözlem ve Araştırma Merkezi