Kids

eso1226tr — Görüntülü Bülten

VLT İle NGC 6357’ye Yakından Bakış

20 Haziran 2012

ESO’nun Çok Büyük Teleskopu (VLT) NGC 6357 adlı yıldız doğumevinin gösterişli bir bölgesine ait şimdiye kadar ki en detaylı görüntüsünü elde etti. Görüntüde çok sayıda genç yıldız, mor-ötesi ışınım ve yıldız rüzgarlarınca savrulan parlayan gaz ve garip toz oluşumları görülüyor.

Samanyolu’nun derinliklerinde Akrep (The Scorpion) takımyıldızı doğrultusunda yer alıyor NGC 6357 [1], burası kaotik gaz ve toz bulutları içinde yeni yıldızların doğduğu bir yer [2]. Bu geniş bulutsunun dış kısımları ESO’nun Çok Büyük Teleskopu ile görüntülenerek bölgenin şimdiye kadar ki en iyi resmi üretildi [3].

Görüntüde merkez boyunca geniş bir nehire benzer toz yapılar bulunuyor, bunlar daha uzakta bulunan cisimlerin ışığını soğuruyor. Sağ tarafta gazdan oluşan parlak mavi-beyaz yıldızların küçük bir kümesi bulunuyor. Bunlar büyük olasılıkla birkaç milyon yıl yaşındaki, yıldızsal şartlara göre oldukça genç yıldızlar. Bu yıldızlardan dışarıya atılan yoğun mor-ötesi ışınım çevrelerindeki gaz içerisinde oyuklar oluşturarak, ilginç şekillere sokmaktadır.

Tüm görüntü kozmik tozun karanlık izleriyle kaplanmış görünüyor, fakat görüntünün sağ altında ve sağ kenarında bazı büyüleyici karanlık yapılar da dikkat çekiyor. Burada genç yıldızlardan çıkan ışınım Kartal Bulutsusu’ndaki “yaratılış sütunlarına” (opo9544a) benzer ilginç fil gövdesi sütunları oluşturuyor. Kozmik toz bilinen iç yapıdan daha incedir. Daha çok toza benzeyen ve önceki nesil yıldızlarca oluşturulan ve dışarı atılan çoğunlukla silikat, grafit ve  su buzundan oluşmaktadır.

NGC 6357’nin parlak merkezi gökadamızdaki en parlak yıldızlardan bazılarını oluşturan büyük kütleli yıldızlara sahip bir küme içermektedir. Bu iç bölge, bu yeni görüntüde görülmeyip, NASA/ESA Hubble teleskopu ile ayrıntılı bir şekilde çalışılmış ve görüntülenmiştir (heic0619). Fakat bu yeni görüntü VLT’nin gücünü gözler önüne seren çok daha az bilinen yıldız doğumevinin dış kısmındaki göz alıcı yapıları göstermektedir.

Bu görüntü ESO Kozmik Mücevherler programının bir parçası olarak üretilmiştir [4].

[1] Bu bölgeye nadiren Savaş ve Barış Bulutsusu ismi de verilmektedir, ama Tolstoy’un harika romanı ile bir ilişkisi yoktur, bu isim Yolculuk Sırasında Uzay Deneyi adlı projede çalışan bir bilim insanı tarafından verilmiştir. Bulutsunun parlak batı bölgesi kırmızı-ötesi görüntülerde güvercine ve doğu bölgesi de kafatasına benzetilmiştir. Maalesef bu etkiler burada gösterilen görünür-ışık görüntüsünde görülememektedir.

[2] NGC 6357 ilk kez görsel olarak 1837 yılında John Herschel tarafından Güney Afrika’dan kaydedildi. Sadece daha en parlak olan merkezi kısımlarını kayda geçirdi ve bulutsunun tam ölçeği ancak çok daha sonra fotoğraflarda görülebildi.

[3] Burada VLT ile görüntülenen NGC 6357 bölgesi NASA/ESA Hubble Uzay Teleskopu tarafından görüntülenmemiştir.

[4] Bu resim, ESO Kozmik Mücevherler Programının bir parçası olarak üretilmiştir. Bu, gökbilim görüntülerinin eğitim ve hakla ilişkiler amaçlı kullanımı için geliştirilen yeni girişimdir. Program çoğunlukla gökyüzü koşullarının bilimsel gözlemler için uygun olmadığı zamanları, görsel olarak ilginç, merak uyandırıcı ve ilgi çekici cisimlerin fotoğraflarını çekmek için kullanıyor. Veriler ayrıca ESO'nun bilim arşiviyle profesyonel gökbilimciler için de uygun hale getiriliyor.

2012 yılı Avrupa Güney Gözlemevi'nin (ESO) kuruluşunun 50. yılını temsil etmektedir. Avrupa Güney Gözlemevi ESO, Avrupa'daki en önemli hükümetlerarası gökbilim kuruluşudur ve dünyanın en üretken gökbilim gözlemevidir. 15 ülke tarafından desteklenmektedir: Avusturya, Belçika, Brezilya, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Finlandiya, Almanya, İtalya, Hollanda, Portekiz, İspanya, İsveç, İsviçre ve İngiltere. Tasarıma, inşaya ve önemli bilimsel keşiflere olanak sağlayan güçlü yer tabanlı gözlem faaliyetlerine odaklanan iddialı bir program yürütmektedir. ESO ayrıca gökbilim araştırmalarında teşvik edici ve düzenleyici bir dayanışma konusunda öncü bir rol oynamaktadır. ESO Şili'nin Atacama Çölü bölgesinde benzeri olmayan üç adet birinci sınıf gözlem yerleşkesi işletmektedir: La Silla, Paranal ve Chajnantor. ESO Paranal'da dünyanın en gelişmiş optik gökbilim gözlemevi olan Çok Büyük Teleskop'u (Very Large Telescope), ve iki tarama teleskopu işletmektedir. Kırmızı ötesi gözlem teleskopu VISTA dünyanın en büyük tarama teleskopudur ve VLT tarama teleskopu (VST) ise sadece görünür ışıkta gökyüzünü taramak için tasarlanan dünyanın en büyük teleskopudur. ESO varolan en büyük gökbilim projesi ve devrimsel gökbilim teleskopu ALMA'nın Avrupalı ortağıdır. ESO şu anda "gökyüzünü izleyen dünyanın en büyük gözü" olacak 40-metre sınıfında Avrupa Aşırı Büyük optik/yakın kırmızı ötesi Teleskopu, E-ELT'yi inşa etmeyi planlıyor.

Çağ Üniversitesi Uzay Gözlem ve Araştırma Merkezi