La Silla Observatory

Pierwsze obserwatorium ESO

Obserwatorium La Silla znajduje się na obrzeżach chilijskiej pustyni Atakama, 600 km na północ od Santiago de Chile, na wysokości 2400 m n.p.m. Podobnie jak inne obserwatoria w tym rejonie geograficznym, La Silla leży daleko od źródeł światła i podobnie jak Obserwatorium Paranal należy do grona miejsc z najciemniejszym nocnym niebem na Ziemi. La Silla jest twierdzą ESO od lat 60-tych. To tutaj ESO posiada jedne z najbardziej produktywnych na świecie teleskopów klasy 4-metrów.

3,58-metrowy teleskop NTT (New Technology Telescope - Teleskop Nowej Technologii) przełamał bariery w projektowaniu teleskopów i był pierwszym na świecie z komputerowo kontrolowanym zwierciadłem głównym (optyka aktywna). Technologię tę opracowano w ESO, a obecnie jest stosowana w prawie wszystkich największych teleskopach na świecie.

La Silla3,6-metrowy teleskop ESO jest obecnie domem najskuteczniejszego na świecie poszukiwacza planet: High Accuracy Radial velocity Planet Searcher (HARPS), spektrografu o bezkonkurencyjnej precyzji.

Obserwatorium La Silla jest pierwszym światowej klasy obserwatorium, które otrzymało certyfikat Międzynarodowej Organizacji ds. Standaryzacji (ISO) 9001 (International Organization for Standardization (ISO) 9001 Quality Management System).

Infrastruktura La Silla jest także używana przez wiele krajów członkowskich ESO dla projektów celowych, takich jak Szwajcarski 1,2-metrowy Teleskop Leonharda Eulera, Teleskop Rapid-Eye Mount (REM) oraz łowca błysków gamma TAROT, a także 2,2-metrowy teleskop MPG/ESO i 1,54 metrowy duński teleskop. 67-millionowa kamera szerokiego pola (Wide Field Imager), na 2,2-metrowym teleskopie, wykonała wiele oszałamiających zdjęć obiektów niebieskich, a niektóre z nich stały się ikonami na swoich własnych prawach.

La Silla site map
Mapa La Silla. Źródło: ESO

Zwiedzanie Obserwatorium La Silla

Virtual Tour at La Silla Observatory
Kliknij w zdjęcie, aby przejść do Wirtualnej wycieczki po La Silla i okolicy.

Tylko w nocy czasu chilijskiego! Podczas dnia kamera internetowa pokazuje ostatnie zdjęcie sprzed wschodu słońca. Czerwone litery wskazują teleskopu, które aktualnie prowadzą obserwacje (T—3,6-metrowy teleskop ESO, N— teleskop NTT oraz D—2,2-metrowy teleskop MPG/ESO). Więcej: La Silla - All Sky Camera.

Odwiedź Obserwatorium La Silla

• Informacje dla dziennikarzy i pisarzy popularnonaukowych - proszę zajrzeć na stronę Media Visits
  • Informacje dla uczniów i turystów - proszę zajrzeć na stronę Weekend Visits

Badania naukowe teleskopami w La Silla

Z prawie 300 recenzowanymi publikacjami rocznie związanymi z pracą obserwatorium, La Silla pozostaje w czołówce astronomii. Obserwatorium La Silla doprowadziło do wielkiej liczby odkryć naukowych, włącznie z kilkoma "pierwszymi". Spektrograf HARPS to bezdyskusyjny lider w poszukiwaniu małomasywnych planet pozasłonecznych: wykrył m.in. system koło Gliese 581, w którym znajduje się ciało mogące być pierwszą skalistą planetą krążącą w strefie nadającej się do zamieszkania (poza Układem Słonecznym) (eso0722). Kilka teleskopów w La Silla odegrało kluczową rolę w powiązaniu błysków gamma – najbardziej energetycznych eksplozji we Wszechświecie od czasów Wielkiego Wybuchu – z wybuchami masywnych gwiazd. Od 1987 roku Obserwatorium La Silla odgrywa też znaczącą rolę w badaniu i śledzeniu najbliższej, niedawnej supernowej SN 1987A.

Więcej o badaniach naukowych w La Silla

Więcej o Obserwatorium La Silla

Obserwatorium La Silla - timelapse

Zobacz większy timelapse

Zwiastun La Silla

Pobierz zwiastun z galerii filmów

Telescopes currently operated by ESO

New Technology Telescope
ESO 3.6-metre telescope

Stars form in dense clouds of the interstellar medium, but even in these densest regions the pressure is comparable to the most tenuous vacuum created in a laboratory on Earth. In these clouds, the temperatures are below -200 degrees Celsius.
The skies over the ESO sites in Chile are so dark that on a clear moonless night it is possible to see your shadow cast by the light of the Milky Way alone.

La Silla w Google Map