Pressmeddelande

Ett rike av begravda jättar

2 mars 2016

I denna nya enorma bild lyses knallröda gasmoln upp av sällsynta, massiva stjärnor som bara nyligen har antänts och som fortfarande ligger begravda djupt inuti tjocka dammoln. Dessa glödande heta och väldigt unga stjärnor är bara tillfälliga rollfigurer på den kosmiska scenen och deras ursprung förblir gåtfulla. Den enorma nebulosan där dessa jättar föddes, tillsammans med dess rika och fascinerande omgivningar, fångades här i detalj av ESO:s VLT Survey Telescope (VST) vid Paranalobservatoriet i Chile.

RCW 106 är ett spretigt moln av gas och stoft som befinner sig cirka 12 000 ljusår bort i den södra stjärnbilden Vinkelhaken. Området har fått sitt namn eftersom det var det 106:e objektet i en katalog av H II-områden i södra Vintergatan [1]. H II-områden som RCW 106 är moln av vätgas som joniserats av det intensiva stjärnljuset från glödande heta, unga stjärnor, vilket gör att de glöder och visar underliga men också underbara former.

Beteckningen RCW 106 gäller det röda molnet ovanför mitten av denna nya bild, men detta är bara den synliga delen av ett enormt H II-område som i övrigt skyms av damm och stoft. Många andra orelaterade objekt är också synliga i denna vidvinkelbild från VST. Filamenten till höger i bilden är till exempel resterna från en uråldrig supernova, och de glödande röda formerna nere till höger i bilden omringar en ovanlig och väldigt het stjärna [2]. Fläckar av mörk, skymmande stoft är också synliga över hela det kosmiska landskapet.

Trots att astronomer har studerat RCW 106 under en längre tid är det inte är de röda molnen som drar deras uppmärksamhet, utan snarare det mystiska ursprunget till de massiva och kraftfulla stjärnorna som ligger begravda inuti. Trots att de är mycket ljusstarka så är dessa stjärnor inte synliga i bilder som denna eftersom det omringande stoftet är alltför tjockt. Men i bilder från området i längre våglängder framträder de tydligt.

Forskare förstår till stor del processen som ligger bakom att stjärnor mindre än solen bildas – när gasmoln dras samman under gravitation, ökar deras täthet och temperatur, och kärnfusion börjar – men för de mest massiva stjärnorna som ligger begravda i områden som RCW 106 så verkar inte denna förklaring vara fullt tillräcklig. Dessa stjärnor – som astronomer kallar för O-stjärnor – kan ha massor som är många dussintals gånger större än solen och det är oklart hur de lyckas samla, och hålla ihop, tillräckligt med gas för att bildas.
O-stjärnorna bildas sannolikt ur de tätaste delarna av nebulosamoln såsom RCW 106 och de är notoriskt svåra att studera. Bortsett från dammets skymmande effekt är O-stjärnornas korta liv ytterligare en utmaning. De brinner genom sitt kärnbränsle på bara några tiotals miljoner år, medan de lättaste stjärnorna har livslängder som sträcker sig flera miljarder år. Svårigheten med att bilda stjärnor med denna massa, och deras korta livstid, betyder att de är väldigt ovanliga – bara en av tre miljoner stjärnor i vårt komiska kvarter är en O-typ stjärna. Ingen av de som existerar är tillräckligt nära för att genomföra en detaljerad undersökning och därför är det fortfarande ett mysterium hur dessa skygga stjärnjättar bildas, även om deras uppförstorade inflytande inte går att ta miste på glödande H II-områden som denna.

[1] Katalogen sammanställdes 1960 av tre astronomer från Mount Stromloobservatoriet i Australien med efternamnen Rodgers, Campbell och Whiteoak, därav prefixet RCW.

[2] Supernovaresten heter SNR G332.4-00.4, även känd som RCW 103. Den är cirka 2000 år gammal. De filamenten nedan i bilden är RCW 104, som omringar Wolf-Rayetstjärnan WR 75. Fastän dessa objekten har RCW nummer, så har senare detaljerade undersökningar avslöjat att inga av dem är H II-områden.