Pressmeddelande

Unga, heta och blå

Stjärnor i hopen NGC 2547

27 mars 2013

Den här vackra gruppen av blå stjärnor är den unga stjärnhopen NGC 2547 i den södra stjärnbilden Seglet. Bilden är tagen med kameran Wide Field Imager på MPG/ESO:s 2,2 metersteleskop vid ESO:s observatorium La Silla i Chile.

Universum är en gammal plats - ungefär 13,8 miljarder är gammalt. Vår galax, Vintergatan, är också uråldrig - vissa av dess stjärnor är mer än 13 miljarder år gamla (eso0425). Trots det händer här mycket saker hela tiden: nya himlakroppar bildas och andra dör. I den här bilden kan du se några av nykomlingarna, de unga stjärnorna i stjärnhopen NGC 2547.

Men hur gamla är då dessa kosmiska ynglingar? Även om deras exakta ålder är osäker, uppskattar astronomerna att stjärnorna i NGC 2547 är mellan 20 till 35 miljoner år gamla. Det låter förstås inte speciellt ungt. Men solen är 4600 miljoner år gammal och har bara nått yngre medelåldern. Det betyder att om du tänker dig solen som en 40-åring, är de starka stjärnorna i bilden bara tre månader gamla spädbarn.

De flesta stjärnor bildas inte ensamma, utan föds i rika hopar som kan innehålla mellan ett tiotal till flera tusentals stjärnor. Även om NGC 2547 innehåller många heta stjärnor som lyser starkt blått, ett säkert tecken på deras unga ålder, kan man också hitta en eller två gula eller röda stjärnor i bilden som redan har utvecklats till röda jättar. Öppna stjärnhopar som den här lever jämförelsevis korta liv, i storleksordningen hundratals miljoner år, innan de upplösas och stjärnorna driver iväg.

Stjärnhopar är viktiga objekt för astronomer som studerar hur stjärnor utvecklas genom sina liv. Medlemmarna i en stjärnhop bildades alla från samma material vid ungefär samma tidpunkt, vilket gör det lättare att bestämma hur de påverkas av andra egenskaper.

Stjärnhopen NGC 2547 ligger i den södra stjärnbilden Seglet, ungefär 1500 ljusår från jorden, och lyser tillräckligt starkt för att kunna ses i kikare, dock inte från nordliga breddgrader. Den upptäcktes 1751 av den franske astronomen Nicolas-Louis de Lacaille i samband med en astronomisk expedition till Godahoppsudden i Sydafrika. Teleskopet han använde hade en bländare på mindre än två centimeter!

Många olika objekt är synliga mellan de starka stjärnorna i den här bilden, speciellt om man zoomar in. De flesta av dessa är svaga eller avlägsna stjärnor i Vintergatan, medan vissa som ser ut som svaga fläckar är galaxer som ligger många miljoner ljusår bortom stjärnorna i den här bilden.