Pressmeddelande

Belgiens kronprins Philippe leder industridelegation på besök hos ESO i Chile

8 december 2011

Belgiens kronprins besökte ESO:s Paranalobservatorium tillsammans med en affärsdelegation som utforskar framtida möjligheter för europeisk industri i samband med ESO:s jätteteleskopprojekt E-ELT (European Extremely Large Telescope).

Hans Kungliga Höghet prins Philippe, hertig av Brabant och Belgiens tronarvinge, började sitt besök på ESO i Chile måndagen den 5 december 2011 med att delta i en industridag vid ESO:s Vitacura-kontor i Santiago, Chile. Evenemanget hölls för att lyfta fram möjligheterna för europeiska företag som finns tack vare ESO:s E-ELT, som med sin spegel i 40-metersklass blir “världens största öga mot himlen”.

- E-ELT kommer att ge ovärderliga möjligheter för både företag och organisationer i ESO:s medlemsländer. Som det största teleskopet i sitt slag blir det en stark drivkraft för framtida forskning, slog Professor Massimo Tarenghi, ESO:s representant i Chile, fast.

Som ett av ESO:s grundarländer har Belgien redan gjort stora bidrag till organisationen. Till exempel byggdes de fyra hjälpteleskopen vid Paranalobservatoriet av det belgiska företagen AMOS (Liège). Två viktiga kontrakt som rör E-ELT:s konstruktionsfas har redan tilldelats belgiska företag.

Belgiska astronomer har dessutom varit flitiga användare av ESO:s forskningsanläggningar. Nyligen användes det belgiska teleskopet TRAPPIST vid ESO:s La Silla-observatorium till att göra en viktig upptäckt som rörde dvärgplaneten Eris (eso1142).

Onsdagen den 7 december flög delegationen från Santiago till Atacamaöknenen, en av jordens torraste platser och hem till ESO:s Paranalobservatorium. Hans Kungliga Höghet guidades runt anläggningen av professor Massimo Tarenghi och dr Michael Sterzik, som förklarade syftena med de olika teleskopen och hur de drivs. Efter att kupolerna öppnades vid solnedgången fick delegationen besöka ett av kontrollrummen för att kunna bevittna det vetenskapliga arbetet som just nu pågår vid Paranal.

Med Prins Philippe på besöket följde Jean-Claude Marcourt, vicepresident och minister för finanser, små- och medelstora företag och ny teknik för regeringen i Vallonien, minister för staten Jos Chaberg, samt Belgiens ambassadör i Chile, Dirk Van Eeckhout. I den betydande affärsdelegationen som följde med på resan ingick representanter från AMOS, SEPTENTRIO, ENE, XENIC och Lièges universitet.

ESO, Europeiska sydobservatoriet, är Europas främsta samarbetsorgan för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 15 länder: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop: VISTA, som observerar infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop, samt VST, det största teleskopet som konstruerats för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO bidrar dessutom till ALMA, ett revolutionerande astronomiskt teleskop och världens hittills största astronomiska projekt. ESO planerar för närvarande bygget av ett europeiskt extremt stort teleskop i 40-metersklass för synligt och infrarött ljus, E-ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.