Pressmeddelande

Kronprinsen av Spanien besöker ESO:s Paranalobservatorium

24 november 2011

Den 24 november 2011 hade ESO:s Paranalobservatorium i Chile äran att besökas av Deras Kungliga Högheter Prinsen och Prinsessan av Asturien.

Delegationen inkluderade även Spaniens minister för forskning och innovation, dr Cristina Garmendia, Chiles utrikesminister, Alfredo Moreno, och Chiles minister förnaturresurser, Catalina Parot. De fick först möjligheten att lyssna på en rad presentationer om ESO vid Paranals forskarhotell. Vid denna sammankomst närvarade även medlemmar ur den internationella pressen.

ESO:s generaldirektör, prof. Tim de Zeeuw belyste utmaningarna med att bygga och driva en toppmodern anläggning för astronomisk forskning på en av de torraste platserna som finns på jorden.

– Det är ett stort nöje att få välkomna Deras Kungliga Högheter till Paranalobservatoriet. Spanien är en högt värderad medlemsstat i ESO. Spansk industri har gjort betydande bidrag till designen och konstruktionen av ESO-anläggningar, och spanska astronomer har använt dessa världsledande forskningsverktyg på ett imponerade sätt, säger han.

Den spanske ESO-delegaten och tillika viceordförande av ESO-rådet, prof. Xavier Barcons tryckte ytterligare på den spanska forskningsgemenskapens starka engagemang i ESO-aktiviteter. Spanien har tagit en betydelsefull roll i designstudierna för det kommande enorma teleskopet E-ELT, och har tilldelats stora kontrakt för att bygga delar av observatoriet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array).

Den spanske astronomen och tillika ESO:s ställföreträdande verksamhetsdirektör, dr. Fernando Comerón, beskrev några av de viktigaste upptäckterna som gjorts med ESO:s jätteteleskop VLT. Bland annat var teleskopet först med att ta en direkt bild av en exoplanet och och har även bekräftat att det finns ett supermassivt svart hål i Vintergatans centrum.

Prinsen och Prinsessan fick sedan en guidad tur runt VLT, världens mest avancerade optiska instrument. De fick även chansen att besöka en plats som sällan visas för besökare, interferometritunnlarna under teleskopen. I dessa tunnlar kombineras de insamlade ljusstrålarna från VLT:s enhetsteleskop, vilket gör det möjligt för astronomer att få en detaljrikedom i bilderna som är 17 gånger högre än vad de individuella teleskopen var för sig kan prestera.

De framstående besökarna fick också se VLT:s kontrollrum där spanska ESO-astronomer förklarade hur teleskopen används.

ESO:s representant i Chile, Prof. Massimo Tarenghi och föreståndaren för observatoriet, Dr Andreas Kaufer, var också värdar för Prinsen och Prinsessan av Asturiens besök.

Spanien gick med i ESO år 2006. För tillfället är 32 spanska medborgare anställda av organisationen.

ESO, Europeiska sydobservatoriet, är Europas främsta samarbetsorgan för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 15 länder: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop: VISTA, som observerar infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop, samt VST, det största teleskopet som konstruerats för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO bidrar dessutom till ALMA, ett revolutionerande astronomiskt teleskop och världens hittills största astronomiska projekt. ESO planerar för närvarande bygget av ett europeiskt extremt stort teleskop i 40-metersklass för synligt och infrarött ljus, E-ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.