Pressmeddelande

Tjeckiens president besöker ESO:s Paranalobservatorium

7 april 2011

Den 6 april 2011 fick ESO:s Paranalobservatorium äran av att ta emot besök från Tjeckiens president Václav Klaus och hans fru Livia Klausová. De tog även tillfället i akt att beundra berget Cerro Armazones, där det planerade E-ELT ska placeras.

Observatoriets tekniska utrustning visades upp för den framstående besökaren. Han närvarade dessutom när kupolen för ett av de fyra 8,2-meter stora enhetsteleskopen, som ingår i  ESO:s VLT (Very Large Telescope), öppnade inför nattens observationer uppe på Cerro Paranal – världens mest avancerade observatorium för synligt ljus.

ESO:s generaldirektör är Tim de Zeeuw.

- Jag är mycket glad att få välkomna presidenten till Paranalobservatoriet och att få visa upp för honom den forskningsanläggning i världsklass som ESO har konstruerat, byggt och driver för den europeiska astronomiforskningen, säger han.

Presidenten svarade:
- Jag är mycket imponerad av den tekniska utrustningen som ESO har byggt upp här i öknens hjärta. Tjeckiska astronomer utnyttjar redan observatoriets möjligheter och vi ser fram emot att tjeckisk industri och landets forskare kommer att bidra även till framtidens E-ELT.

Från VLT-plattformen kunde presidenten beundra både Cerro Armazones och resten av den spektakulära utsikten över Chiles Atacamaöken som omger Paranal. Armazones, som ligger i närheten av Cerro Paranal, har valts ut som platsen för det framtida E-ELT (se eso1018). ESO söker godkännande från dess styrande organ innan slutet av 2011 för att få grönt ljus för E-ELT, med en beräknad kostnad på en miljard euro. Bygget förväntas påbörjas år 2012 med driftstart planerad i början av nästa årtionde.

Tillsammans med presidenten fanns Tjeckiens utrikesminister Karel Schwarzenberg, den tjeckiska ambassadören i Chile, Zdenek Kubánek, samt framstående regeringsmedlemmar och en delegation från tjeckisk industri. Värdar för gruppen på Paranal var ESO:s generaldirektör Tim de Zeeuw, ESO:s representant i Chile Massimo Tarenghi, driftchefen Andreas Kaufer samt Jan Palouš, tjeckisk representant i ESO:s råd.

Efter teleskopöppnandet kunde presidenten avnjuta den mäktiga solnedgången över Stilla havet från VLT-plattformen. Han besökte sedan kontrollrummet för VLT därifrån de fyra enhetsteleskopen och VLT-interferometern (VLTI) styrs. Här deltog presidenten vid kontrollpanelen till ett av VLT:s enhetsteleskop när kvällens observationer började.

ESO, Europeiska sydobservatoriet, är Europas främsta samarbetsorgan för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 15 länder: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och VISTA, det största kartläggningsteleskopet. ESO bidrar dessutom till ALMA, ett revolutionerande astronomiskt teleskop och världens hittills största astronomiska projekt. ESO planerar för närvarande bygget av ett 42-meters europeiskt extremt stort teleskop för synligt och infrarött ljus, E-ELT, som kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.