Pressmeddelande

ESO:s okända skatter avslöjas

12 januari 2011

Astrofototävlingen ESO:s Hidden Treasures 2010 lockade nära hundra deltagare och ESO har nu nöjet att tillkännage vinnarna. Tävlingen gav amatörastronomer möjligheten att leta igenom ESO:s enorma arkiv av astronomiska data för att hitta en väl gömd kosmisk pärla. Astronomientusiasten Igor Chekalin från Ryssland vann förstapriset i denna svåra men givande utmaning – en resa för livet till ESO:s jätteteleskop VLT vid Paranal i Chile.

De bilder av universum som ESO släpper offentligt är imponerande, men tar många timmar att skapa för skickliga bildbehandlare. Ursprunget till de färgrika bilderna är rådata i form av de bilder i gråskala som uppfångas av teleskopen. Bilderna behöver korrigeras för snedvridningar och för fotodefekter orsakade av instrumentet, för att sedan behandlas för att framhäva astronomiskt intressanta detaljer. ESO har en arbetsgrupp med professionella bildbehandlare, men i tävlingen ESO’s Hidden Treasures 2010 (ESO:s okända skatter 2010) fick istället astronomi- och fotoentusiaster chansen att visa världen vad de kunde göra med tillgång till ESO:s kolossala dataarkiv.

Entusiasterna som svarade på uppmaningen skickade in nästan 100 bidrag, långt mer än vad som hade väntats med tanke på uppdragets svårighet.

Lars Lindberg Christensen är chef för ESO:s Avdelning för utbildning och utåtriktad information.
- Vi blev förbluffade av både kvantiteten och kvaliteten hos bilderna som skickades in. Det här var ingen utmaning för den räddhågsne, och krävde både avancerade kunskaper om databehandling och ett konstnärligt öga. Vi är överlyckliga att ha upptäckt så många talanger, säger han.

Genom att gräva sig fram bland terabyte av yrkesastronomernas data kunde deltagarna hitta en sekvens av bilder i gråskala av himlakroppar som skulle avslöja vårt universums okända skönhet.

Möjligheten till ett stort pris sporrade de tävlande. Första priset var en resa till ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) vid Paranal i Chile, med både guidade turer och möjligheten att delta under en observationsnatt. Bland de andra priserna fanns en iPod, böcker och dvd-skivor. Vidare kommer de högst rankade bilderna att släppas för hela världen på www.eso.org som bildreleaser eller som Veckans bild med vinnarna angivna som upphovsmän.

Juryn bedömde bidragen baserade på databehandlingens kvalitet, bildens originalitet samt det estetiska helhetsintrycket. Eftersom flera av de högst rankade bilderna skickades in av samma personer bestämde juryn att belöna de tio bästa deltagarna, för att på så vis ge fler möjligheten att vinna ett pris och få belöning för hårt arbete och skicklighet.

Tävlingens tio vinnare är:

• Första priset, en resa till Paranal + prispaket: Igor Chekalin (Ryssland).
  • Andra priset, en iPod Touch + prispaket: Sergey Stepanenko (Ukraina).
  • Tredje priset, en lasergraverad modell av VLT + prispaket: Andy Strappazzon (Belgien).
  • Fjärde till tionde priser, boken Eyes on the Skies + dvd + prispaket: Joseph (Joe) DePasquale (USA), Manuel (Manu) Mejias (Argentina), Alberto Milani (Italien), Joshua (Josh) Barrington (USA), Oleg Maliy (Ukraina), Adam Kiil (Storbritannien), Javier Fuentes (Chile).

De tio vinnarna skickade in de tjugo högst rankade bilderna:

1. M78 av Igor Chekalin.
  2. NGC3169 & NGC3166 och SN 2003cg av Igor Chekalin.
  3. NGC6729 av Sergey Stepanenko.
  4. Månen av Andy Strappazzon.
  5. NGC 3621 av Joseph (Joe) DePasquale.
  6. NGC 371 av Manuel (Manu) Mejias.
  7. Stoft i Orionnebulosan (ESO 2.2-meters teleskop) av Igor Chekalin.
  8. NGC1850 EMMI av Sergey Stepanenko.
  9. Abell 1060 av Manuel (Manu) Mejias.
  10. Celestial prominences NGC 3582 av Joseph DePasquale.
  11. Klothopen NGC 288 av Alberto Milani.
  12. Antenngalaxerna av Alberto Milani.
  13. Sakurais objekt av Joshua (Josh) Barrington.
  14. NGC 1929, N44 Super Bubble av Manuel (Manu) Mejias.
  15. NGC 3521 av Oleg Maliy.
  16. NGC 6744 av Andy Strappazzon.
  17. NGC 2217 av Oleg Maliy.
  18. VIMOS.2008-01-31T07_16_47j av Adam Kiil.
  19. NGC 2647 - nummer 2 av Josh Barrington.
  20. Haffner 18 och 19 av Javier Fuentes.

Igor Chekalin, vinnaren av Paranal-resan, säger:
- Det var en fantastisk erfarenhet och ett nöje att jobba med sådana otroliga data. Som amatörastronom och astrofotograf var det här det svåraste arbete med bildbehandling och efterbehandling som jag någonsin gjort. Mitt deltagande i Hidden Treasures-tävlingen gav mig ett brett spektrum av utmaningar, från att installera ny mjukvara till att studera tekniker och till och med operativsystem som jag inte kunde innan.

Framgången med ESO:s Hidden Treasures-tävling 2010 och entusiasmen hos de skickliga deltagarna gjorde beslutet att anordna ännu en omgång av tävlingen självklart. Håll utkik efter det senaste om ESO:s Hidden Treasures 2011 på www.eso.org.

ESO, Europeiska sydobservatoriet, är Europas främsta samarbetsorgan för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 15 länder: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och VISTA, det största kartläggningsteleskopet. ESO bidrar dessutom till ALMA, ett revolutionerande astronomiskt teleskop och världens hittills största astronomiska projekt. ESO planerar för närvarande bygget av ett 42-meters europeiskt extremt stort teleskop för synligt och infrarött ljus, E-ELT, som kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.