Pressmeddelande

Stjärndagis i blickfånget för ambitiös kartläggning

11 augusti 2010

Som en del av ett nytt kartläggningsprojekt har astronomer tagit en spektakulär bild av Tarantelnebulosan i det Stora magellanska molnet. I kartläggningen, som görs med ESO:s teleskop VISTA bevakar astronomer himlen kring våra granngalaxer de Magellanska molnen. Den nya panoramabilden i infrarött ljus fångar både nebulosans detaljer och den stjärnrika himlen omkring den. Bilden togs i inledningen av en mycket ambitiös kartläggning av våra granngalaxer de Magellanska molnen och deras omgivning.

Ledare för teamet bakom projektet är Maria-Rosa Cioni vid University of Hertfordshire i Storbritannien.

– Bilden föreställer ett av de viktigaste områden där nya stjärnor bildas i vårt närområde i universum: det spektakulära stjärnbildningsområdet 30 Doradus, även kallad Tarantelnebulosan. I sin kärna ligger en stor stjärnhop som heter RMC 136, och som innehåller några av de tyngsta stjärnorna som vi känner till.

VISTA [1] är ett nytt kartläggningsteleskop vid ESO:s Paranalobservatorium i Chile (eso0949). Teleskopet är utrustat med en gigantisk kamera som registrerar ljus i den delen av spektrumet som kallas kortvågigt infrarött.  Kameran ger ett överflöd av ny information om de astronomiska objekten vilket i sin tur ger nya insikter i hur astronomiska fenomen fungerar på djupet. Då infrarött ljus har längre våglängd än synligt ljus, kan vi inte se det direkt med egna ögon. Däremot passerar det obehindrat genom mycket av det stoft och damm som ligger mellan stjärnorna och i vanliga fall skymmer sikten. Infrarött ljus är mycket användbart för att studera till exempel unga stjärnor som ännu ligger inlindade i de moln av gas och stoft som de bildades ur. En annan styrka hos VISTA är de stora områden på himlen som kameran kan fånga på varje bild.

Den aktuella bilden är den senaste från VISTA Magellanic Cloud Survey (VMC), det vill säga VISTA:s kartläggning av de Magellanska molnen. Projektet kommer att avsöka ett mycket stort område på himlen – hela 184 kvadratgrader. Det motsvarar nästan tusen gånger fullmånens utsträckning på himlen och inkluderar båda Magellanska molnen, det stora och det lilla. Slutresultatet kommer att bli en noggrann undersökning av det Magellanska systemets stjärnbildningshistoria och dess tredimensionella geometri.

Chris Evans, medlem i VMC-teamet, tillägger:

– VISTA-bilderna kommer att göra det möjligt för oss att utöka våra studier bortom Tarantelnebulosans inre områden och ut till de myriader av mindre stjärnbarnkammare som ligger i dess närhet och som även de befolkas av mängder av unga och tunga stjärnor. Utrustade med nya, utsökta infrarödbilder kommer vi att kunna se in i kokongerna där tunga stjärnor bildas än idag, samtidigt som vi tittar på hur de växelverkar med äldre stjärnor i området i stort.

I vidvinkelbilden framträder en mängd olika objekt. Det ljusa området strax ovanför bildens mitt är Tarantelnebulosan själv, med RMC 136 och dess klunga av tunga stjärnor alldeles i dess mitt. Till vänster ligger stjärnhopen NGC 2100. Till höger finns den pyttelilla resten efter supernovan SN 1987A (eso1032). Nedanför bildens mitt ligger en rad stjärnbildningsområden, bland dem NGC 2080 – som på engelska har fått smeknamnet Ghost Head Nebula (”Spökhuvudnebulosan”) – och stjärnhopen NGC 2083.

VISTA:s kartläggning av de Magellanska molnen är en av sex mycket omfattande genommönstringar av den södra stjärnhimlen och som kommer att uppta den mesta  av VISTA:s tid under dess första fem år i drift.

[1] VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy, Kartläggningsteleskopet för astronomi i synligt och infrarött ljus) är det nyaste teleskopet vid ESO:s Paranalobservatorium i norra Chile. VISTA är ett kartläggningsteleskop som arbetar i kortvågigt infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop. Dess stora spegel, dess vidvinkelbildfält och dess mycket känsliga detektorer kommer att ge en helt ny bild av den södra stjärnhimlen.

Teleskopet är placerat på en bergtoppen intill den topp som är hem till ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) och delar därmed samma utomordentliga observationsförhållanden. VISTA:s huvudspegel har en diameter på 4,1 meter. Omräknat till fotografiska termer är VISTA en 67-megapixels digitalkamera med spegellins med brännvidd 13 000 mm och bländartal f/3,25.

ESO, Europeiska sydobservatoriet, är Europas främsta samarbetsorgan för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 14 länder: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och VISTA, det största kartläggningsteleskopet. ESO bidrar dessutom till ALMA, ett revolutionerande astronomiskt teleskop och världens hittills största astronomiska projekt. ESO planerar för närvarande bygget av ett 42-meters europeiskt extremt stort teleskop för synligt och infrarött ljus, E-ELT, som kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.