Pressemeddelelse

Ekstrem billedteknik skaber portræt af stjernefamilie

3. december 2009

Endnu engang har ESO leveret et fantastisk billede – denne gang af den unge stjernehob Trumpler 14. De mange udsøgte detaljer i dette portræt, der på smukkeste vis afslører livet i en stor familie af stjerner, skyldes instrumentet Multi-conjugate Adaptive optics Demonstrator (MAD) på ESO’s Very Large Telescope. Aldrig før har et så stort område på himlen været afbilledet ved at bruge adaptiv optik [1], en teknik, som gør astronomer i stand til at fjerne det meste af atmosfærens udtværende virkning.

Kendt for at huse Eta Carinae – en af de vildeste og tungeste stjerner i vores galakse – er den imponerende Carina-tåge også hjemsted for en håndfuld tunge hobe af unge stjerner. Den yngste af disse stjernefamilier er stjernehoben Trumpler 14, som er mindre end én million år gammel – et øjeblik i Universets historie. Denne store åbne hob ligger ca. 8000 lysår væk i retning mod stjernebilledet Carina (Kølen).

Et hold af astronomer, ledet af Hugues Sana, har optaget utrolige billeder af den centrale del af Trumpler 14 ved hjælp af Multi-conjugate Adaptive optics Demonstrator (MAD [2]), der er monteret på ESO’s Very Large Telescope (VLT). Takket være MAD var astronomerne i stand til at fjerne det meste af atmosfærens udtværende virkning og dermed lave meget skarpe billeder. MAD udfører denne korrektion over et meget større område på himlen end noget andet nuværende instrument med adaptiv optik, hvilket tillader astronomerne at lave større, krystalklare billeder.

Takket være MAD-billedernes høje kvalitet har holdet af astronomer lavet et rigtig godt familieportræt. De har fundet ud af, at Trumpler 14 ikke bare er den yngste – med en forbedret, nyligt anslået alder på bare 500.000 år – men også en af de mest folkerige stjernehobe i tågen. Astronomerne har talt omkring 2000 stjerner på deres billede, der er mellem en tiendedel og op til ti gange tungere end Solen. Og det i et område, der kun er omkring seks lysår bredt, hvilket svarer til halvanden gange afstanden mellem Solen og dens nærmeste nabostjerne!

Den mest fremtrædende stjerne er superkæmpen HD 93129A, en af de klareste stjerner i Mælkevejen. Denne kæmpe vurderes at være omkring 80 gange tungere end Solen og ca. 2,5 millioner gange mere lysstærk end vores stjerne! Den danner et stjernepar – en dobbeltstjerne – med en anden klar og tung stjerne. Astronomerne har opdaget, at tunge stjerner har en tendens til oftere at danne par end lettere stjerner og helst med andre tunge stjerner.

Trumpler 14 hoben er helt klart et bemærkelsesværdigt objekt at studere: dette utrolige område på himlen indeholder adskillige blåhvide, varme og tunge stjerner, hvis barske ultraviolette lys og stjernevinde påvirker og opvarmer de omkringliggende skyer af støv og gas. Sådanne tunge stjerner brænder hurtigt deres enorme brintforsyninger – jo tungere en stjerne er, desto kortere er dens levetid. Disse giganter vil ende deres korte liv på dramatisk vis i krampeagtige eksplosioner, der kaldes supernovaer, blot nogle få millioner år fra nu.

Nogle få orange stjerner er tilsyneladende spredt i Trumpler 14 og står i charmerende kontrast til deres blålige naboer. Disse orange stjerner befinder sig faktisk bag Trumpler 14. Deres rødlige farve skyldes, at blåt lys absorberes i de lange slør af støv og gas i skyen.

Den teknologi, der anvendes i MAD til at korrigere for effekten af Jordens atmosfære over store dele af himlen, vil spille en afgørende rolle for succesen af næste generation af superteleskoper som European Extremely Large Telescope (E-ELT).

[1] Teleskoper på Jorden lider under en udtværende effekt skabt af atmosfærisk turbulens. Denne turbulens får stjernerne til at blinke på en måde, der fornøjer digtere, men frustrerer astronomer, da den udtværer de fine detaljer på billederne. Med adaptiv optik (AO) kan denne store forhindring dog overvindes, således at teleskopet producerer billeder, der er så skarpe, som det er teoretisk muligt, dvs. tæt på forhold som i rummet. Adaptiv optik fungerer ved hjælp af et computerstyret, deformerbart spejl, der modvirker billedforvrængningen skabt af atmosfærisk turbulens. Den er baseret på optiske korrektioner i realtid beregnet med meget høj hastighed (mange hundrede gange hvert sekund) ud fra billeddata indsamlet med en bølgefrontsensor (et særligt kamera), der overvåger lys fra en referencestjerne.

[2] Nuværende AO-systemer kan kun korrigere for effekten af atmosfærisk turbulens i et meget lille område af himlen – typisk 15 buesekunder eller mindre – korrektionen forringes meget hurtigt, når man flytter sig væk fra referencestjernen. Ingeniører har derfor udviklet nye teknikker til at overvinde denne begrænsning, og en af dem er ’multi-conjugate adaptive optics’. MAD bruger op til tre guidestjerner i stedet for én som reference til at fjerne udtværingen skabt af atmosfærisk turbulens over et synsfelt, der er tredive gange større end andre eksisterende teknikker (eso0719).

Denne forskning er præsenteret i en artikel i Astronomy & Astrophysics (”A MAD view of Trumpler 14”, af H. Sana et al.).

Holdet er sammensat af H. Sana, Y. Momany, M. Gieles, G. Carraro, Y. Beletsky, V. Ivanov, G. De Silva og G. James (ESO). H. Sana arbejder nu på Amsterdams Universitet, Holland.

ESO, det Europæiske Syd Observatorium, er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende 14 medlemslande: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. Flere lande har udtrykt interesse i medlemskab. ESO’s aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for astronomi for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 42 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.