Ogłoszenie

ESO powiększa przewagę jako najbardziej produktywne obserwatorium naziemne na świecie

Porównanie publikacji z roku 2012 pokazuje, że ESO wyprzedziło też Kosmiczny Teleskop Hubble'a

19 lutego 2013

Analiza liczby recenzowanych publikacji naukowych opublikowanych w roku 2012 i korzystających z danych z teleskopów i instrumentów ESO, pokazuje, że ESO utrzymało pozycję najbardziej produktywnego obserwatorium naziemnego. W ciągu ostatniego roku opublikowano ponad 870 recenzowanych publikacji korzystających z danych ESO, co jest znaczącym wzrostem w stosunku do poprzednich wyników i rekordem w historii ESO. Liczba publikacji korzystających z danycch ESO w roku 2012 nieznacznie wyprzedziła publikacje korzystające z należącego do NASA/ESA Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.

Około 70% wszystkich publikacji naukowych z 2012 r. wskazujących ESO, obejmuje dane zebrane za pomocą Bardzo Dużego Teleskopu (VLT)/ Interferometru VLTI, odsetek ten stale wzrasta od trzech lat. Inne urządzenia w Obserwatorium La Silla Paranal - w tym teleskop do przeglądów VISTA w Paranal, a także teleskopy i instrumenty w La Silla - mają podobne rezultaty jak w roku ubiegłym i samotnie prawie wyrównują produktywnośc następnego obserwatorium naziemnego w tej kategorii, W.M. Keck Observatory na Hawajach. Wkład od teleskopu do przeglądów VISTA gwałtownie rośnie.

Atacama Large Millimeter/submillimeter Array, która 13 marca 2013 roku będzie oficjalnie celebrować przejście z fazy konstrukcyjnej projektu, do w pełni działającego obserwatorium, zanotowała 16 publikacji recenzowanych używających danych ESO. W 2012 roku stało się to po raz pierwszy [1].

Metody użyte do uzyskania tych liczb różnią się w zależności od obserwatorium, więc wykresy nie zawsze mogą być porównane dokładnie. Jednak ESO znacząco przewyższa jakiekolwiek inne obserwatorium naziemne i od sześciu lat pozostaje w równej rywalizacji z Kosmicznym Teleskopem Hubble'a - rezultaty te jasno pokazują znaczący wkład ESO do badań astronomicznych. Publikacja statystyk daje obraz jak dużo pracy naukowej jest wykonywane na podstawie danych z indywidualnych obserwatoriów, ale nie wskazuje znaczenia tej pracy.

Wykresy zostały opublikowane w corocznym Basic ESO Publication Statistics, publikowanym  Bibliotekę ESO. Obliczono je na podstawie ESO Telescope Bibliography (telbib), bazy danych zawierającej publikacje korzystające z danych ESO [2].

Interaktywne wykresy wybranych statystyk są dostępne online. Pokazują one całą zawartość bazy danych telbib dla recenzowanych publikacji od roku 1996 do obecnego.

[1] W roku 2012 było łącznie 19 artykułów zawierających dane ALMA, ale trzy nie obejmowały wcale europejskiego czasu obserwacyjnego i nie zostały uwzględnione w statystyce. Podobne podejście zostało zastosowane przy obliczaniu publikacji dla innych teleskopów.

[2] Czasopisma, które są rutynowo sprawdzane pod kątem słów kluczowych związanych z ESO: A&A, A&ARv, AJ, ApJ, ApJS, AN, ARA&A, EM&P, ExA, Icarus, MNRAS, Nature, NewA, NewAR, PASJ, PASP, P&SS oraz Science.

Liczba publikacji korzystających z różnych obserwatoriów