Very Large Telescope

Cel mai avansat observator astronomic în spectrul vizibil din lume

The ESO Very Large ArrayRețeaua Very Large Telescope (VLT) este vârful de lance al astronomiei terestre europene de la începutul mileniului al III-lea. Este cel mai avansat instrument optic din lume, constând din patru telescoape individuale cu oglinda principală de 8,2 m în diametru și patru Telescoape Auxiliare mobile de 1,8 m în diametru. Telescoapele pot lucra împreună pentru a forma un gigant „interferometru”, denumit Very Large Telescope Interferometer (VLTI), care permite astronomilor să obțină de 25 de ori mai multe detalii decât ar fi obținut cu un telescop individual. În VLTI, fasciculele de lumină sunt combinate în tunele subterane grație unui sistem complex de oglinzi. Pentru aceasta, lungimile razelor luminoase trebuie egalizate cu o toleranță de sub 1/1000 mm la 100 de metri. Cu o astfel de precizie, VLTI poate reconstitui imagini cu o rezoluție unghiulară de ordinul miliarcsecundelor, ceea ce înseamnă același lucru cu a distinge cele două faruri ale unei mașini situată pe Lună.

Cele patru telescoape individuale de 8,2 m în diametru pot fi utilizate și independent. Cu un asemenea telescop, imaginea unui obiect ceresc de magnitudine 30 poate fi obținută după un timp de expunere de doar o oră. Acest fapt corespunde cu observarea unor obiecte care sunt de patru miliarde (4000 de milioane) de ori mai slabe decât cele pe care le putem vedea cu ochiul liber.

Cele mai mari telescoape ale rețelei poartă numele de Antu, Kueyen, Melipal, respectiv Yepun. Pentru mai multe informații despre însemnătatea acestor denumiri, apăsați aici.

Informații detaliate despre VLT sunt disponibile în Cartea albă a telescopului VLT (în limba engleză). Această Carte albă a fost publicată on-line în timpul fazei de planificare și construcție a rețelei VLT, fiind actualizată până la evenimentul de deschidere de la sfârșitul lunii mai a anului 1998. Publicația reunește un număr mare de documente și articole cu scopuri și de niveluri variate. Vă rugăm să rețineți că această carte nu a mai fost actualizată.

Telescoape și instrumente

Echiparea telescopului VLT este cel mai ambițios program conceput vreodată pentru un singur observator. Include dispozitive CCD cu câmp larg, camere și spectrografe cu optică adaptivă, precum și spectrografe multi-obiect de înaltă rezoluție. Împreună, toate acestea acoperă o regiune spectrală întinsă, de la ultraviolete (300 nm) până la infraroșii mijlocii (24 µm).

Telescoapele individuale

Telescoapele de 8,2 m în diametru sunt găzduite în clădiri compacte, controlate termic, care se rotesc în același timp cu instrumentul respectiv. Acest design minimizează orice efect advers asupra condițiilor de observare, cum ar fi de pildă turbulențele din interiorul tubului telescopic ce pot apărea în cazul variației termice și rafalelor de vânt.

Primul dintre telescoapele individuale, „Antu”, a intrat în funcțiune la 1 aprilie 1999. Astăzi, toate cele patru telescoape individuale și toate cele patru Telescoape Auxiliare sunt operaționale.

The ESO Very Large Array

Faceți click pe punctele albastre pentru a vizualiza imaginile panoramice!

VLT a avut un impact indiscutabil asupra astronomiei observaționale. Este cel mai productiv echipament terestru individual, iar rezultatele sale au condus la publicarea, în medie, a mai mult de un articol pe zi în reviste specializate examinate de comitete de referenți. Telescopul VLT a contribuit din plin ca ESO să devină cel mai productiv observator terestru din lume și a stimulat o nouă eră a descoperirilor, cu câteva premiere notabile: prima fotografie a unei exoplanete (eso0842), urmărirea unor stele roind în jurul gigantei găuri negre din centrul Căii Lactee (eso0846), precum și observarea luminii reziduale a celei mai îndepărtate explozii de radiație gamma cunoscute.

Telescoapele Auxiliare

Deși, combinate, cele patru telescoape de 8,2 metri pot alcătui rețeaua VLTI, acestea sunt în cea mai mare parte a timpului operate individual, fiind disponibile pentru observații interferometrice doar câteva nopți pe an. Totuși, pentru ca interferometrul VLTI să poată fi utilizat noapte de noapte, celelalte patru Telescoape Auxiliare (TA) mai mici sunt dedicate acestei activități.

Partea superioară a fiecărui TA reprezintă o cupolă rotundă compusă din două seturi a câte trei segmente, care se închide și se deschide. Scopul acesteia este să protejeze delicatul telescop de 1,8 m în fața condițiilor deșertice. Cupola este sprijinită pe secțiunea transportoare prezentă sub forma unei cutii, care mai conține panourile electrice, aparatele de aer condiționat, sursele de energie electrică ș.a. În timpul observațiilor astronomice, cupola și secțiunea transportoare sunt mecanic izolate de telescop, pentru a ne asigura că nici un fel de vibrație nu va compromite informația colectată.

Secțiunea transportoare rulează pe șine, în așa fel încât telescoapele să poată fi deplasate în 30 de locuri diferite. Cum interferometrul (VLTI) se comportă ca o entitate unitară de mărimea grupului de telescoape combinate, modificarea pozițiilor celor patru TA înseamnă că VLTI-ul poate fi ajustat în funcție de necesitățile proiectului observațional.

Hotelul VLT, Residencia, este o capodoperă arhitecturală care a servit ca decor în mai multe scene ale filmului Partea lui de consolare (Quantum of Solace) din seria James Bond.

Pentru informații detaliate, consultați paginile noastre cu date tehnice.

Mai multe imagini și filme sunt disponibile în arhiva multimedia a ESO.

Trailerul VLT