Komunikat prasowy

Olśniewająca gwiazda w kolorowym otoczeniu

28 lipca 2010

Nowe, spektakularne zdjęcie z instrumentu Wide Field Imager w Obserwatorium ESO La Silla w Chile ukazuje olśniewającą i niezwykłą gwiazdę WR 22 i jej kolorowe otoczenie. WR 22 jest bardzo gorącą i jasną gwiazdą, która wywiewa swoją atmosferę w przestrzeń kosmiczną w tempie miliony razy szybszym niż Słońce. Gwiazda znajduje się w zewnętrznej części dramatycznej Mgławicy Carina, z której się uformowała.

Bardzo masywne gwiazdy żyją szybko i umierają młodo. Niektóre z tych gwiazdowych boi świetlnych pod koniec życia mają tak intensywne promieniowanie, przechodzące przez ich grube atmosfery, że rozprzestrzeniają materię w przestrzeń kosmiczną wiele milionów razy szybciej niż względnie spokojne gwiazdy, takie jak Słońce. Te rzadkie, bardzo gorące i masywne obiekty, znane są jako gwiazdy Wolfa-Rayeta [1], na część dwóch francuskich astronomów, którzy zidentyfikowali je po raz pierwszy w połowie XIX wieku. Jedna z najmasywniejszych spośród zmierzonych do tej pory gwiazd to WR 22. Widoczna jest w centrum zdjęcia będącego złożeniem zdjęć z filtrów czerwonego, zielonego i niebieskiego, uzyskanych instrumentem Wide Field Imager na 2,2-metrowym teleskopie MPG/ESO w Obserwatorium ESO La Silla w Chile. WR 22 jest składnikiem podwójnego układu gwiazd, pomiar jej masy daje wynik co najmniej 70 razy większy niż masa Słońca.

WR 22 widoczna jest w południowym gwiazdozbiorze Kila (część statku Argo z wyprawy Jazona opisanej w greckiej mitologii). Mimo, że znajduje się 5000 lat świetlnych od Ziemi, jest tak jasna, że przy dobrych warunkach pogodowych można ją zobaczyć gołym okiem. WR 22 jest jedną z wielu niesamowicie jasnych gwiazd związanych z piękną Mgławicą Carina (znaną też jako NGC 3372), a zewnętrzna część tego olbrzymiego obszaru formowania się gwiazd w południowej części Drogi Mlecznej stanowi kolorowe tło zdjęcia.

Subtelne kolory bogatego gobelinu są wynikiem interakcji pomiędzy intensywnym promieniowaniem ultrafioletowym pochodzącym z gorących, masywnych gwiazd (w tym od WR 22), a rozległymi obłokami gazu, głównie wodoru, z których się uformowały. Środkowa część tego olbrzymiego kompleksu gazu i pyłu leży po lewej stronie i można ją zobaczyć na zdjęciu eso1031b. Obszar ten obejmuje godną uwagi gwiazdę Eta Carinae i był opisany we wcześniejszym komunikacie prasowym (eso0905).

[1] Więcej informacji na temat gwiazd Wolfa–Rayeta: http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf-Rayet_star

ESO, Europejskie Obserwatorium Południowe, jest wiodącą międzyrządową organizacją astronomiczną w Europie i najbardziej produktywnym obserwatorium astronomicznym na świecie. Należy do niego 14 krajów: Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Portugalia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania oraz Włochy. ESO prowadzi ambitne programy dotyczące projektowania, konstrukcji i użytkowania silnych naziemnych instrumentów obserwacyjnych, pozwalając astronomom na dokonywanie znaczących odkryć naukowych. ESO odgrywa wiodącą rolę w promowaniu i organizowaniu współpracy w badaniach astronomicznych. ESO zarządza trzema unikalnymi, światowej klasy obserwatoriami w Chile: La Silla, Paranal i Chajnantor. W Paranal ESO posiada Bardzo Duży Teleskop (Very Large Telescope), najbardziej zaawansowane na świecie astronomiczne obserwatorium w świetle widzialnym oraz teleskop VISTA, największy na świecie instrument do przeglądów nieba. ESO jest europejskim partnerem dla rewolucyjnego teleskopu ALMA, największego istniejącego projektu astronomicznego. ESO planuje obecnie 42-metrowy Ekstremalnie Wielki Teleskop Europejski (European Extremely Large optical/near-infrared Telescope - E-ELT), który stanie się "największym okiem świata na niebo".