Koncepcja ELT

Artist impression of the ELTELT będzie mieć zwierciadło o średnicy 39 metrów, pokrywające pole na niebie o wielkości około jednej dziesiątej części tarczy Księżyca. Projekt optyczny sam w sobie jest rewolucyjny i został oparty na nowatorskim pomyśle pięciu zwierciadeł, a efektem będzie niezwykła jakość obrazu. Lustro główne zawiera 798 segmentów, każdy szeroki na 1,4 metra, ale o grubości zaledwie 50 mm. Przewidziano także lustro wtórne o średnicy czterech metrów, większe niż zwierciadła główne teleskopów ESO w La Silla.

Do optyki teleskopu będą włączone lustra adaptacyjne (adaptatywne), aby kompensować zniekształcenia obrazów gwiazd powodowane przez turbulencje w atmosferze. Jedno z takich luster będzie wspomagane przez ponad 5000 aktywatorów, które mogą zmieniać jego kształt tysiąc razy w ciągu sekundy.

Teleskop będzie posiadał kilka instrumentów naukowych. Z jednego instrumentu na inny będzie można przełączyć się w ciągu minut. Teleskop i kopuła będą także w stanie zmieniać pozycję na niebie i rozpoczynać nowe obserwacje w bardzo krótkim czasie.

Możliwość obserwacji w szerokim zakresie długości fali, od optycznego do średniej podczerwieni, pozwoli naukowcom wykorzystać wielkość teleskopu do maksimum.