Kids

Komunikat prasowy

VLT wykonuje najbardziej szczegółowe zdjęcie Mgławicy Carina w podczerwieni

8 lutego 2012

Należący do ESO Bardzo Duży Teleskop dostarczył najdokładniejsze w historii zdjęcie podczerwone gwiezdnego żłobka Mgławicy Carina. Ujawniło się wiele wcześniej ukrytych struktur, rozmieszczonych na tym spektakularnym astronomicznym krajobrazie gazu, pyłu i młodych gwiazd. To jeden z najbardziej dramatycznych obrazów, jakie kiedykolwiek uzyskał VLT.

Głęboko w sercu południowej części Drogi Mlecznej znajduje się gwiezdny żłobek zwany Mgławicą Carina. Położony jest około 7500 lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Kila [1]. Ten obłok świecącego gazu i pyłu jest jednym z najbliższych względem Ziemi inkubatorów bardzo masywnych gwiazd i zawiera kilka najjaśniejszych i najmasywniejszych znanych gwiazd. Jedna z nich, tajemnicza i bardzo niestabilna Eta Carinae, przez kilka lat w latach 40. XIX wieku była najjaśniejszą gwiazdą na całym nocnym niebie. Prawdopodobnie wybuchnie jako supernowa w niedalekiej przyszłości (niedalekiej według astronomicznych standardów). Mgławica Carina jest idealnym laboratorium dla astronomów badających gwałtowne narodziny i wczesne życie gwiazd.

Mimo, że mgławica jest spektakularna na zwykłych zdjęciach w świetle widzialnym (eso0905), wiele jej sekretów jest ukrytych za grubymi obłokami pyłu. Aby spenetrować tę zasłonę zespół europejskich astronomów prowadzony przez Thomasa Preibischa (Obserwatorium Uniwersyteckie, Monachium, Niemcy) wykorzystał moc Bardzo Dużego Teleskopu czułej na podczerwień kamery HAWK-I [2].

Aby utworzyć ten obraz połączono setki pojedynczych zdjęć, w efekcie mamy najbardziej szczegółową mozaikę podczerwoną mgławicy kiedykolwiek uzyskaną i jedną z najbardziej dramatycznych fotografii wykonanych przez VLT. Ukazuje jasne, masywne gwiazdy oraz setki tysięcy znacznie słabszych gwiazd [3], niewidocznych wcześniej.

Oślepiająca gwiazda Eta Carinae jest widoczna w lewym dolnym rogu zdjęcia. Jest otoczona przez obłoki gazu, które świecą pod wpływem ostrego promieniowania ultrafioletowego. Na całym zdjęciu widać także wiele kleksów ciemnej materii, która pozostaje nieprzezroczysta nawet w podczerwieni. Są to pyłowe kokony, w których formują się nowe gwiazdy.

W ciągu ostatnich kilku milionów w tym obszarze nieba uformowała się wielka liczba gwiazd, zarówno pojedynczo, jak i w gromadach. Jasna gromada gwiazd niedaleko centrum zdjęcia jest zwana Trumpler 14. Chociaż obiekt ten jest dobrze widoczny w zakresie widzialnym, na zdjęciu podczerwonym dostrzeżemy wiele słabszych gwiazd. Z kolei w kierunku lewej strony fotografii można zauważyć niewielką koncentrację gwiazd, która wydaje się być żółta. To zgrupowanie zostało po raz pierwszy dostrzeżone dzięki nowym danym z VLT – tych gwiazd wcale nie widać w świetle widzialnym. To tylko jeden z wielu nowych obiektów ukazanych po raz pierwszy przez tą spektakularną panoramę.

[1] Carina jest kilem mitologicznego statku Argo, znanego z mitu o Jazonie i argonautach.

[2] Zapylone obszary kosmosu absorbują i rozpraszają krótkie fale niebieskie bardziej niż dłuższe czerwone. Efekt ten wyjaśnia tłumaczy dlaczego zachody Słońca na Ziemi są często czerwone, szczególnie gdy atmosfera jest zapylona. W niektórych zapylonych obszarach nieba, szczególnie w rejonach formowania się gwiazd takich jak Mgławica Carina, efekt ten jest tak silny, że żadne światło widzialne nie przedostaje się przez nie. Astronomowie pokonują ten problem obserwują w podczerwienie za pomocą specjalnych kamer, takich jak HAWK-I na VLT albo teleskopie przeglądowym VISTA.

[3] Jednym z głównych celów astronomów były poszukiwania w tym rejonie gwiazd, które są znacznie słabsze i mniej masywne od Słońca. Fotografia jest też na tyle głęboka, że pozwala na wykrycie młodych brązowych karłów.