Komunikat prasowy

Prezydent Czech odwiedził Obserwatorium ESO Paranal

7 kwietnia 2011

6 kwietnia 2011 roku Obserwatorium ESO Paranal zostało uhonorowane wizytą czeskiego prezydenta Václava Klausa i jego małżonki Livii Klausovej. Para prezydencka miała też okazję podziwiać Cerro Armazones, przyszłą lokalizację dla planowanego teleskopu E-ELT.

Znakomitemu gościowi pokazano instalacje techniczne w obserwatorium, obserwował też otwarcie kopuły jednego z 8,2-metrowych teleskopów VLT do nocnych obserwacji na Cerro Paranal, w najbardziej zaawansowanym na świecie obserwatorium optycznym.

“Jestem zachwycony witając Prezydenta Klausa w Obserwatorium Paranal i demonstrując mu bezpośrednio wiodące na świecie urządzenia astronomiczne, które ESO zaprojektowało, zbudowało i których używa na rzecz europejskiej astronomii”, powiedział Tim de Zeeuw,  Dyrektor Generalny ESO.

Prezydent Klaus odpowiedział: “Jestem pod dużym wrażeniem nadzwyczajnej technologii, którą ESO wybudowało w sercu pustyni. Czescy astronomowie już czynią dobry użytek z tych urządzeń, a oczekujemy, że czeski przemysł i społeczność naukowa wniosą swój wkład w przyszły projekt E-ELT”.

Z platformy VLT prezydent miał okazję podziwiać Cerro Armazones, a także inne spektakularne widoki chilijskiej pustyni Atakama otaczającej Parana. Armazones, sąsiadujące z Cerro Paranal, zostało wybrane na miejsce budowy przyszłego teleskopu E-ELT (zobacz eso1018). Do końca 2011 roku ESO oczekuje na akceptację przez swoje władze, pozwalającą na rozpoczęcie wartego miliard euro projektu E-ELT. Rozpoczęcie budowy jest spodziewane na początek 2012 roku, a początek operacji nastąpi prawdopodobnie na początku następnej dekady.

Prezydentowi Klausowi towarzyszyli: Karel Schwarzenberg (Minister Spraw Zagranicznych Czech), Zdenek Kubánek (Ambasador Czech w Chile), członkowie rządu oraz delegacja czeskiego przemysłu. Delegacja została przyjęta w Parana przez Tima de Zeeuwa (Dyrektor Generalny ESO), Massimo Tarenghiego (przedstawiciel ESO w Chile), Andreasa Kaufera (Dyrektor Operacyjny) oraz Jana Palousa (przedstawiciel Czech w Komitecie ESO).

Po otwarciu teleskopów Prezydent Klaus miał możliwość podziwiania z platformy VLT spektakularnego zachodu słońca nad Pacyfikiem. Następnie zwiedził sterownię VLT, z której wykonywane są operacje czterema głównymi teleskopami VLT oraz interferometrem VLT (VLTI). W tym miejscu prezydent wziął udział w rozpoczęciu obserwacji za pomocą konsoli jednego z teleskopów VLT.

ESO, Europejskie Obserwatorium Południowe, jest wiodącą międzyrządową organizacją astronomiczną w Europie i najbardziej produktywnym obserwatorium astronomicznym na świecie. Jest wspierane przez 15 krajów: Austria, Belgia, Brazylia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Portugalia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania oraz Włochy. ESO prowadzi ambitne programy dotyczące projektowania, konstrukcji i użytkowania silnych naziemnych instrumentów obserwacyjnych, pozwalając astronomom na dokonywanie znaczących odkryć naukowych. ESO odgrywa wiodącą rolę w promowaniu i organizowaniu współpracy w badaniach astronomicznych. ESO zarządza trzema unikalnymi, światowej klasy obserwatoriami w Chile: La Silla, Paranal i Chajnantor. W Paranal ESO posiada Bardzo Duży Teleskop (Very Large Telescope), najbardziej zaawansowane na świecie astronomiczne obserwatorium w świetle widzialnym oraz teleskop VISTA, największy na świecie instrument do przeglądów nieba. ESO jest europejskim partnerem dla rewolucyjnego teleskopu ALMA, największego istniejącego projektu astronomicznego. ESO planuje obecnie 42-metrowy Ekstremalnie Wielki Teleskop Europejski (European Extremely Large optical/near-infrared Telescope - E-ELT), który stanie się “największym okiem świata na niebo”.