Ogłoszenie

Przyznano kontrakt na doradztwo w sprawie kopuły oraz głównej struktury E-ELT

31 maja 2013

30 maja 2013 r. ESO podpisało z duńską firmą Ramboll kontrakt na usługi doradztwa, wspierające ESO podczas zamówień i budowy kopuły oraz głównej struktury Ogromnie Wielkiego Teleskopu Europejskiego (E-ELT).

Właściwy kontrakt na kopułę i główną strukturę będzie największym kiedykolwiek zaoferowanym przez ESO i obejmie nie tylko dach dla gigantycznego teleskopu, z prawie 100-metrową średnicą (rozmiar rzymskiego Koloseum) , ale także masywne i precyzyjne elementy tworzące montaż i tubus teleskopu. Wielki kontrakt nad budowę kopuły i głównej struktury powinien zostać przyznany pod koniec 2014 roku. Firma Ramboll wesprze własne wysiłki ESO i dostarczy ekspertów dla szerokiego zakresu dziedzin kontraktu.

„Jest to niezmiernie ambitny projekt o kolosalnych wyzwaniach, zarówno technicznych, jak i z punktu widzenia planowania. Jesteśmy dumni, że wybrano nas jako konsultantów dla projektu i traktujemy to jako uznanie dla naszych kompetencji. Widzimy to jako wielką szansę na dalszy rozwój naszych umiejętności na polu ‘Wielkiej Nauki’ powiedział Lars Ostenfeld Riemann, Dyrektor Grupy w Ramboll.

E-ELT jest jednym z największych projektów astronomii naziemnej w Europie. Pozwoli na znaczne zaawansowanie wiedzy astrofizycznej poprzez szczegółowe badania pierwszych obiektów we Wszechświecie, planet okrążających gwiazdy, supermasywnych czarnych dziur oraz natury i rozmieszczenia ciemnej materii i ciemnej energii, które dominują w kosmosie.

Procedura kontraktu dla kopuły i głównej struktury E-ELT rozpoczęła się w czerwcu 2012 r. zamieszczeniem ogłoszenia dla przemysłu krajów członkowskich ESO i zaproszeniem potencjalnych głównych wykonawców do udziału w pierwszych bezpośrednich spotkaniach, a później w ramach E-ELT Industry Day, spotkania zorganizowanego przez ESO w Monachium w październiku 2012 r. (ann12054).

Kontrakt doradczy dla Ramboll rozpocznie się na początkowy okres pięciu lat, od 1 czerwca 2013 r. do 30 czerwca 2018 r., z opcją przedłużenia do dziewięciu lat, czyli do 30 czerwca 2022 r.

Rozpoczęcie budowy E-ELT jest planowane na koniec 2013 r., a pierwsze światło spodziewane jest około dziesięć lat później.

Cerro Armazones home of the future E-ELT