Ogłoszenie

Wielka Brytania potwierdziła udział w E-ELT

4 marca 2013

Przedstawiciele Wielkiej Brytanii potwierdzili 3 marca 2013 r., że ich kraj będzie uczestnikiem programu Ogromnie Wielkiego Teleskopu Europejskiego (E-ELT - European Extremely Large Telescope). Jedenaście krajów członkowskich ESO przystąpiło do projektu E-ELT.

Wielka Brytania ma 16 procentowy udział w ESO, a nowo ogłoszone inwestycje to kwota 88 milionów funtów (około 100 milionów euro) w ciągu dziesięcioletniego okresu budowy.

"To duży krok naprzód dla projektu E-ELT" komentuje Tim de Zeeuw, Dyrektor Generalny ESO, "Wielka Brytania wniosła już znaczący wkład w projekt, a brytyjscy astronomowie i przemysł mają dobrą pozycję do uzyskania jeszcze większego zaangażowania gdy projekt wkroczy w fazę budowy."

Wielka Brytania prowadziła naukową część fazy rozwojowej, a także projektowanie instrumentów, technologii optycznych, systemów teleskopu i rozwój procesów produkcji. Brytyjski program instrumentalny zostanie dostarczony w bliskiej współpracy z Durham Universit, University of Oxford, University of Cambridge, STFC’s UK Astronomy Technology Centre in Edinburgh oraz RAL Space, razem z czołowymi instytutami międzynarodowymi.

Podczas spotkania Rady ESO w czerwcu 2012 r. Wielka Brytania była jednym z czterech krajów, które zagłosowały za projektem, ale "ad referendum", co oznacza potrzebę potwierdzenia głosu. Wszystkie z tych czterech krajów (Belgia, Finlandia, Włochy i Wielka Brytania) potwierdziły już swój udział.

Budowa E-ELT powinna rozpocząć się w dalszej części 2013 roku, a pierwsze światło zostanie uzyskane na początku przyszłej dekady.

Wielka Brytania potwierdziła udział w E-ELT