Ogłoszenie

Warsztaty ESO dla Przemysłu w Polsce

22 stycznia 2013

22 stycznia 2013 r. w Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika PAN w Warszawie odbyły się Warsztaty ESO dla Przemysłu. Spotkanie przybliżyło przedstawicielom polskich przedsiębiorstw i instytucji informacje na temat ESO i potencjalnych możliwości na udział w różnych przedsięwzięciach przemysłowych (gdy Polska przystąpi do tej organizacji).

“Cieszymy się, że mamy szansę poinformować przemysł w Polsce o aktualnych urządzeniach ESO i stanowiących wyzwanie przyszłych planach” powiedział Tim de Zeeuw, Dyrektor Generalny ESO, podczas otwarcia warsztatów. „W najbliższej przyszłości pojawi się wiele ciekawych możliwości dla krajów członkowskich ESO, zarówno dla naukowców, jak i dla przemysłu, gdyż projekt E-ELT został w pełni zaakceptowany przez Radę ESO.”

Nowoczesne astronomiczne teleskopy i detektory są złożone z wielu elementów, które muszą zostać zaprojektowane przez inżynierów i naukowców oraz wyprodukowane przez naukowe i techniczne firmy i instytuty. Obserwatoria potrzebują do działania zaawansowanej infrastruktury i wyposażenia. Otwiera to możliwości na polskich przedsiębiorstw i instytutów na współpracę, startowanie w przetargach i rozwój innowacyjnych technologii.

ESO było reprezentowane przez Dyrektora Generalnego, dyrektorów departamentów odpowiedzialnych za administrację i technologie oraz kierownika projektu E-ELT, który przedstawił plany Ogromnie Wielkiego Teleskopu Europejskiego (E-ELT), którego projekt dysponuje łącznym budżetem ponad miliard euro.

Alistair McPherson, kierownik E-ELT, podsumował: „Projekt E-ELT będzie wielkim wyzwaniem. Spodziewamy się rozpocząć budowę w dalszej części tego roku, a potrwa ona przez ponad dekadę. Wkład od nowoczesnego przemysłu w krajach członkowskich ESO będzie potrzebny na wielu polach.”

„Zainteresowanie przedsiębiorców w Polsce jest duże” wyjaśnił prof. Marek Sarna, dyrektor Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika, naukowej placówki Polskiej Akademii Nauk. „Warsztaty dla przemysłu zainteresowały wielu przedstawicieli firm z różnych branż, w szczególności z sektorów nowoczesnych technologii, a także z politechnik. Byli obecni także przedstawiciele instytucji i agencji rządowych.”

Warsztaty dla przemysłu zostały zorganizowane przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) oraz Centrum Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika Polskiej Akademii Nauk (CAMK PAN), we współpracy z ESO.

Warsztaty ESO dla Przemysłu w Polsce