ESOs kartleggingsteleskoper

Kartlegging av himmelen i minste detalj

To nye, kraftige teleskoper – Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy (VISTA) og VLT Survey Telescope (VST) – er nå i drift ved ESOs Paranal-observatorium i det nordlige Chile. De er trolig de kraftigste dedikerte kartleggingsteleskoper i verden og vil øke oppdagelsespotensialet til Paranal-observatoriet betraktelig. Teleskoper av denne typen ( "survey telescopes" på engelsk) er designet for å avbilde og gjennomsøke store himmelområder.

Omvisning på Paranal-observatoriet

Virtual Tour at ESO Very Large Telescope

Klikk på bildet for en virtuell omvisning i og omkring VLT

VLTCam (direkte)

Vitenskap med kartleggingsteleskopene

Mange av de mest interessante astronomiobjektene – fra små, men potensielt farlige jordkryssende asteroider til de fjerneste kvasarer – er sjeldne. Å finne dem er som å lete etter en nål i en høystakk. De største teleskopene, eksempelvis ESOs Very Large Telescope (VLT) og NASA/ESAs Hubble-teleskop, kan bare studere et ørlite himmelområde av gangen. VISTA og VST er derimot designet for å fotografere store områder raskt og dypt. De to teleskopene vil bruke opptil fem år på å gjennomføre ni nøye planlagte himmelkartlegginger og vil produsere enorme bilde- og katalogarkiver som astronomer vil dra nytte av i flere tiår framover. Kartleggingsteleskopene vil være sentrale i utviklingen og utnyttelsen av framtidige observatorier som f.eks. European Extremely Large Telescope (E-ELT) og James Webb Space Telescope (JWST).

De vitenskapelige målene til himmelkartleggingene omfatter mange av de mest spennende utfordringene i moderne astrofysikk: Hva er f.eks. den mørke materien og hvordan kan vi best oppdage og studere jordnære/jordkryssende asteroider? Prosjektene vil bli utført av store astronomteam fra hele Europa. Noen av studiene vil ta for seg mesteparten av den sørlige himmelhalvkule, mens andre skal fokusere på mindre himmelområder.

Interessante objekter som oppdages av kartleggingsteleskopene, vil utgjøre mål for mer detaljerte studier, både med naboteleskopet VLT og andre teleskoper på bakken og i rommet. Begge kartleggingsteleskopene er plassert i kupler nær VLT og nyter godt av de samme eksepsjonelle observasjonsforholdene og den samme effektive driftsmodellen.

VISTA og VST produserer begge enorme mengder data – et enkelt bilde fra VISTA og VST/OmegaCam har henholdsvis 67 og 268 megapiksler. De to teleskopene vil hver natt generere mye mer data enn alle de andre instrumentene på VLT til sammen. Samlet vil dataene fra VST og VISTA kreve mer enn 100 Terabyte lagringsplass hvert eneste år.

Mer om ESOs kartleggingsteleskoper

• Flere bilder og videoer finnes i ESOs multimediearkiv
  • For forskere: mer detaljert informasjon finnes på hjemmesidene til VST og VISTA

The Paranal observatory site is so remote that everything needed must be brought in specially. The 60 000 litres of water that are used per day are delivered by truck from Antofagasta.