Very Large Telescope

Verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys

Live

Paranal LIVE()

Very Large Telescope (VLT) er flaggskipet til europeisk bakkebasert astronomi nå i starten av det tredje årtusen. Det er verdens mest avanserte optiske instrument og består av fire hovedteleskoper med speil på 8,2 meter i diameter, pluss fire flyttbare hjelpeteleskoper ("Auxiliary Telescopes") med speildiametre på 1,8 meter. Teleskopene kan jobbe sammen og danne et svært interferometer: Very Large Telescope Interferometer (VLTI). Med VLTI kan astronomene se opptil 25 ganger finere detaljer enn med enkeltteleskopene alene. Lysstrålene kombineres i VLTI ved hjelp av et komplisert speilsystem i underjordiske tuneller, der lengden på de ulike lysstrålene ikke må avvike med mer enn en tusendels millimeter. Med en slik presisjon kan VLTI danne bilder med vinkeloppløsning på noen tusendels buesekunder, noe som tilsvarer å kunne skille mellom frontlyktene på en bil plassert på Månen.

De fire 8,2 meter store teleskopene kan også brukes hver for seg. Med en times eksponering er hvert teleskop i stand til å avbilde himmelobjekter helt ned til magnitude 30, dvs. fire milliarder ganger svakere enn det vi kan se med det blotte øye.

De fire hovedteleskopene kalles Antu, Kueyen, Melipal og Yepun.

LIVE webcam

Live

MELIPAL (UT3) LIVE ()

Omvisning på Paranal-observatoriet

Virtual Tour at ESO Very Large Telescope

Klikk på bildet for en virtuell omvisning i og omkring VLT

Besøk Paranal-observatoriet

Teleskoper og instrumenter

VLTs instrumenteringsopplegg er det mest ambisiøse program som noensinne er laget for et enkelt observatorium. Det omfatter vidvinkelkameraer, vanlige kameraer og spektrografer med adaptiv optikk, samt multiobjekts-spektrografer som har høy oppløsning og som dekker et bredt bølgelengdeområde i det elektromagnetiske spektrum – nærmere bestemt fra ultrafiolett (300 nm) til midt-infrarødt (24 µm).

Hovedteleskopene

De 8,2 meter store teleskopene er montert i kompakte, temperaturkontrollerte bygninger som roterer synkront med teleskopene. Konstruksjonen sørger blant annet for å minimere luftturbulens i selve teleskopet, noe som ellers kunne oppstått som følge av variasjoner i temperatur og luftstrømmer.

Det første av de fire hovedteleskopene (Antu) kom i vanlig drift 1. april 1999. I dag er alle hovedteleskopene og hjelpeteleskopene operative.

Hjelpeteleskopene

Selv om hovedteleskopene kan kobles sammen i VLTI, jobber de vanligvis hver for seg. De brukes som interferometer kun i et begrenset antall netter hvert år. De fire mindre hjelpeteleskopene – Auxiliary Telescopes (AT) – gjør uansett at VLTI kan være i drift hver eneste natt.

Vitenskap med Very Large Telescope

VLT har som forskningsverktøy en avgjørende rolle innen observasjonell astronomi i dag. Det er det mest produktive bakkebaserte enkeltobservatorium i verden, og observasjonene har resultert i et gjennomsnitt på mer enn én fagfelleevaluert forskningsartikkel per dag. Det har mye av æren for at ESO som helhet nå er verdens mest produktive bakkebaserte observatorium. VLT har banet vei for en ny æra med oppdagelser og har vært først ute i en rekke sammenhenger – f.eks. det første bildet av en eksoplanet (eso0428), sporing av enkeltstjerner i bane rundt Melkeveiens supermassive sorte hull (eso0846) og observasjoner av ettergløden til det fjerneste kjente gammaglimt.

Residenciaen

Det prisvinnende VLT-hotellet, kalt Recidenciaen, fungerte som kulisse i deler av James Bond-filmen Quantum of Solace.

Mer om Very Large Telescope

• Bilder tatt med Very Large Telescope
  • Mer detaljert og teknisk bakgrunnsinformasjon om teleskopet finnes i VLT Whitebook
  • Flere bilder og videoer er tilgjengelig i ESOs multimediearkiv
  • For forskere: mer detaljert informasjon finnes på våre tekniske sider (på engelsk)

VLT-trailer

Last ned VLT-traileren fra videoarkivet.

VLT