La Silla Observatory

ESOs første observatorium

La Silla-observatoriet holder til i utkanten av den chilenske Atacamaørkenen, 2400 moh. og 600 km nord for hovedstaden Santiago. I likhet med mange andre observatorier ligger La Silla langt fra kunstig lysforurensing og nyter på linje med Paranal-observatoriet godt av en av de mørkeste og klareste stjernehimler på jord. La Silla har vært ESOs høyborg siden 1960-tallet. Her driver ESO to av verdens mest produktive optiske teleskoper i 4-metersklassen.

Det 3,58 meter store New Technology Telescope (NTT) var banebrytende innenfor teleskopkonstruksjon og -design. NTT var nemlig verdens første teleskop med datakontrollert hovedspeil – såkalt aktiv optikk. Denne teknologien ble utviklet ved ESO og er nå tatt i bruk på de fleste moderne store teleskoper verden over.

ESOs 3,6-metersteleskop huser for tiden verdens ledende eksoplanetjeger, nemlig HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), en spektrograf med uovertruffen oppløsning.

La Silla er det første store observatorium som har fått "9001 Quality Management System"-sertifisering fra Den Internasjonale Standardiseringsorganisasjonen (ISO).

La Sillas infrastruktur brukes også av mange av ESOs medlemsland for deres egne teleskopprosjekter – eksempler er det sveitsiske Leonhard Euler Telescope (1,2 meter), Rapid-Eye Mount Telescope (REM) og gammaglimtjegeren TAROT, i tillegg til mer kjente anlegg som MPG/ESOs 2,2-metersteleskop og det danske 1,5-metersteleskopet. Vidvinkelkameraet Wide Field Imager, som er montert på overnevnte 2,2-metersteleskop, har med sine 67 megapiksler tatt mange fantastiske og ikoniske bilder av nattehimmelens utallige skatter.

Omvisning på La Silla-observatoriet

Virtual Tour at La Silla Observatory

Klikk på bildet for en virtuell omvisning på La Silla

Chile night time only! During the day the webcam shows the last frame before sunrise. The red letters indicate telescopes that are observing right now (T—the ESO 3.6-metre telescope, N— New Technology Telescope and D—the MPG/ESO 2.2-metre telescope). Please, see more on La Silla - All Sky Camera.

Besøk La Silla-observatoriet

Vitenskap med teleskopene på La Silla

Med et årlig gjennomsnitt på rundt 300 fagfelleevaluerte artikler basert på La Silla-data, er dette observatoriet fremdeles i tetsjiktet på den astronomiske forskningsarenaen. La Silla har gitt oss haugevis med vitenskapelige oppdagelser. HARPS-spektrografen er den ubestridte mester i å finne små planeter utenfor solsystemet vårt. Den oppdaget planeten rundt stjernen Gliese 581, en klode som kan være den første kjente steinplanet i den beboelige sonen rundt en annen stjerne (eso0722). Flere teleskoper på La Silla spilte en avgjørende rolle i å knytte gammaglimt – de voldsomste eksplosjoner i universet siden Big Bang – til eksploderende massive stjerner. Siden 1987 har observatoriet også gjort viktige observasjoner og oppfølgingsstudier av vår nærmeste supernova i nyere tid, SN 1987A.

Mer om La Silla-observatoriet

La Silla-trailer

Last ned traileren fra videoarkivet

Telescopes currently operated by ESO

New Technology Telescope
ESO 3.6-metre telescope

The skies over the ESO sites in Chile are so dark that on a clear moonless night it is possible to see your shadow cast by the light of the Milky Way alone.

La Silla på Google Maps