Er vi alene?

E-ELT tar astronomien et sted videre. Med en speildiameter på 39 meter og innebygd adaptiv optikk vil E-ELT lede til mange astronomiske gjennombrudd.

Artist impression of the E-ELTE-ELT skal bidra i letingen etter eksoplaneter – planeter som kretser rundt andre stjerner enn Sola. Dette omfatter ikke bare oppdagelsen av planeter på størrelse med Jorda gjennom å registrere stjernens fram-og-tilbake-bevegelse forårsaket av de omkretsende klodene, men også direkte avbildning av større planeter og kanskje til og med undersøkelser av deres atmosfærer.

Dessuten vil E-ELTs utvalg av instrumenter gjøre det mulig å studere de tidlige stadiene i dannelsen av planetsystemer og finne vann og organiske molekyler i såkalte protoplanetariske skiver rundt nyfødde stjerner. På denne måten vil E-ELT besvare fundamentale spørsmål om planetdannelse og -utvikling og bringe oss et skritt nærmere svaret på spørsmålet: Er vi alene? Bortsett fra den innlysende vitenskapelige interesse, ville dette være et enormt gjennombrudd for menneskeheten.

Tilbake            Neste