Europas vindu mot universet

Artist impression of the E-ELT

ESO har bygd opp en betydelig ekspertise innen planlegging, konstruksjon og drifting av store astronomiske teleskoper på avsidesliggende steder. ESOs Very Large Telescope er eksempelvis verdens mest avanserte bakkebaserte optiske teleskop og har muliggjort en rekke vitenskapelige gjennombrudd.

Denne ekspertisen danner ryggraden i innsatsen for å utvikle et ekstremt stort teleskop til Europas astronomer. Mer enn 30 europeiske vitenskapsinstitusjoner og høyteknologibedrifter har undersøkt de teknologiske aspekter knyttet til store teleskoper innenfor rammeprogrammet Framework Programme 6 ELT Design Study, som delvis er finansiert av Europakommisjonen. E-ELT er et høyteknologisk og meget prestisjefylt prosjekt som innbefatter en rekke innovative løsninger. Det gir utallige muligheter for teknologioverførsel og lukrative teknologikontrakter for europeisk industri. Prosjektet vil være et stort utstillingsvindu for industribedrifter på vårt kontinent.

E-ELT har bred støtte i det europeiske vitenskapsmiljøet. Det er det eneste optiske astronomiprosjekt som er utvalgt i kjøreplanen for European Strategy Forum on Research Infrastructures. Det har også en meget framtredende plass i ASTRONET European Infrastructure Roadmap for Astronomy.

Det europeiske lederskap av dette store prosjektet vil uten tvil øke profilen til europeisk forskning, teknologi og industri.

Tilbake            Neste