E-ELT-konseptet

Artist impression of the E-ELT

Det nåværende teleskopkonseptet omfatter et hovedspeil på 39 meter i diameter med et synsfelt på størrelse med en tiendedel av fullmånen. Speilkonstruksjonen er i seg selv revolusjonerende og er basert på en nyskapende fem-speilsdesign som vil gi eksepsjonelt god bildekvalitet. Hovedspeilet består av nesten 800 segmenter, hvert av dem 1,4 meter bredt og med en tykkelse på kun 50 mm. Den optiske designen fordrer et enormt sekundærspeil på 4,2 meter i diameter. Det er faktisk større enn noe hovedspeil på ESOs teleskoper ved La Silla-observatoriet.

Adaptiv optikk er innebygd i teleskopet for å motvirke jordatmosfærens negative, slørende effekt på bilder av nattehimmelen. Et av disse speilene holdes oppe av mer enn 6000 datastyrte støtteben, som kan endre speilets form opptil tusen ganger i sekundet.

Teleskopet kommer til å ha flere vitenskapelige instrumenter observatørene kan velge mellom, og det skal være mulig å skifte fra et instrument til en annet i løpet av få minutter. Teleskopet og kuppelen vil også være i stand til å endre posisjon på himmelen og starte en ny observasjon på meget kort tid.

Evnen til å observere over et bredt bølgelengdeintervall, fra synlig lys til midt-infrarødt lys, vil gjøre det mulig for forskerne å utnytte teleskopets størrelse maksimalt.

Tilbake            Neste